Werkgroep 32: Natuurkunde leren door ontwerpen

W. Sonneveld

Ontwerpen: denken en doen, voor mensen, meisjes en jongens vinden het allebei interessant. Bij ontwerpen ben je praktisch bezig met onderwerpen waar leerlingen warm voor lopen en je ontwerpt iets waar behoefte aan is.
In deze werkgroep bespreken we kort de startmodule geschreven door de ontwikkelgroep Technisch Ontwerpen van NiNa. Hoe introduceer je ontwerpen, hoe begeleid je, wat is het eigene, wat is er anders dan onderzoeken dat we allemaal goed kennen? We vertellen ook over het ontwikkelproces en laten een aantal voorbeelden zien van vervolgopdrachten die passen bij de verschillende domeinen van het nieuwe examenprogramma.
De werkgroep is echt bedoeld voor degene die nog nauwelijks iets met ontwerpen heeft gedaan en er toch eens mee aan de slag wil.
Als deelnemer onderga je een eenvoudige motiverende startopdracht die je volgende week zo in je eigen les kunt uitvoeren. Het motto is niet voor niets: natuurkunde leren door ontwerpen!