Werkgroep 24: Didactisering van lesmateriaal: een koud kunstje?

A. van den Berg en P. Koopmans

De overheid bepaalt wat er geleerd moet worden. Docenten, auteurs, en uitgevers bepalen hoe er geleerd wordt. Dat heet didactiek. Maar waar en hoe breng je didactiek aan in een lesmethode? Daar gaat deze werkgroep over.
We verklappen onze werkwijze en laten u tijdens deze werkgroep optreden als methode-uitgever, docent en auteur.
Aan de hand van structuurelementen gaat u een hoofdstuk samenstellen. Dat kan volledig digitaal, in foliovorm of een combinatie van beide. U leert daarbij na te gaan wat belangrijk is bij het ontwikkelen van lesmateriaal. Daarna werkt u in groepjes de structuurelementen verder uit met echte kopij. Zo heeft iedere groep aan het einde van de werkgroep zijn eigen (digitale) lesmethode. Tenslotte overtuigt u de klant (medecursisten) van de kracht van uw methode in een drie minuten presentatie. Een koud kunstje toch?