Werkgroep 15: Doelstellingen van Technisch Ontwerpen en hoe deze te beoordelen

H. Pol

Technisch ontwerpen vindt steeds meer een plaats in het voortgezet onderwijs. Veel projecten richten zich daarbij op het aanleren of gebruiken van de ontwerpcyclus: analyseren en beschrijven van het ontwerpprobleem; het opstellen van een programma van eisen; het bedenken van deeluitwerkingen; het formuleren van een ontwerpvoorstel; het realiseren van het ontwerp; het maken van een prototype; het testen en evalueren van het ontwerp.
Daarnaast worden ook steeds meer andere invalshoeken bekeken. Het Technasium bijvoorbeeld stelt als belangrijke aan te leren deelvaardigheden met het vak Onderzoeken & Ontwerpen: samenwerken, productgerichtheid, inventiviteit, plannen en organiseren, doorzetten, individueel werken, procesgerichtheid, en kennisgerichtheid.
Vragen die men hierbij kan stellen zijn onder andere in hoeverre de verschillende doelstellingen haalbaar en toetsbaar zijn, en of ze niet met elkaar conflicteren.
Onder andere door discussie zal nader in worden gegaan op de verschillende doelstellingen die men met (het aanleren van) technisch ontwerpen kan hebben. Daarnaast komt ook de toetsbaarheid van de verschillende doelstellingen aan de orde.