Voorwoord

De 45e WND-conferentie hebben we het thema gegeven ‘canon van de natuurkundedidactiek’. We wilden een overzicht in beeld brengen van de ontwikkeling van de natuurkundedidactiek van de afgelopen pakweg 45 jaar. Bedoeld om eens na te gaan welke veranderingen hebben plaatsgevonden, en ook om de nieuwe ontwikkelingen op een juiste(re) waarde te schatten.

Piet Lijnse en Ton Ellermeijer toonden ons een globale blik op de ontwikkeling in verleden, heden en toekomst. Tijdens de acht parallellezingen werd aandacht besteed aan daarop aansluitende onderwerpen zoals het gebruik maken van de geschiedenis bij het natuurkundeonderwijs, het leren probleemoplossen door leerlingen, technisch ontwerpen, practicum, begripsvorming, context en conceptgebeuren en interactief klassikaal lesgeven. Van de vele positieve reacties op de conferentie zelf, sprongen met name de conferentievoorzitter, Maarten van Woerkom, en de sprekers van de parallellezingen er zeer positief uit.

Voor de volledigheid hebben we ook de presentaties van NiNa voorafgaand aan de conferentie, opgenomen in dit verslag.

Ik hoop dat u aan dit verslag veel leesplezier zult beleven. Onze dank gaat dan ook speciaal uit naar alle sprekers en werkgroepleiders die de uitgave van dit verslag hebben mogelijk gemaakt.

Frank Budding, voorzitter WND