Didactische aspecten aan Technisch Ontwerpen in het Natuurkundeonderwijs

W. Sonneveld
Technische Universiteit Delft

Traditioneel wordt binnen de natuurwetenschappelijke vakken vrij veel aandacht besteed aan de manier waarop natuurwetenschappers door onderzoek kennis verwerven. Technisch ontwerpen als bezigheid van ingenieurs is in de lesboeken weinig van de grond gekomen.
Natuurwetenschap en techniek hebben een verschillende oriëntatie. Kort gezegd: de natuurwetenschappen hebben tot doel de fysische wereld om ons heen te begrijpen en de techniek heeft tot doel deze wereld te veranderen. De opbrengst van natuurwetenschappelijk onderzoek is kennis, die van technische ontwerpactiviteiten bestaat uit producten.
Ontwerpproblemen kennen geen unieke oplossingen. Het gaat om het zoeken naar het beste alternatief uit meer mogelijke uitwerkingen. Leerlingen moeten daarom in staat zijn alternatieve uitwerkingen voor een gegeven ontwerpprobleem te verzinnen. Om deze uitwerkingen op hun effectiviteit te kunnen beoordelen, is kennis van materialen en constructies nodig. Ontwerpen kun je nauwelijks zonder dat je kennis hebt van onderzoeksresultaten. Zo kan de gegeven ontwerpvraag een context bieden die bijdraagt aan het leren van natuurkundige begrippen en modellen.
Veel leerlingen waarderen technisch ontwerpen omdat zij binnen de ontwerpopdrachten zelfstandig, actief en creatief kunnen leren.
In de lezing zullen didactische en praktische aspecten de revue passeren. In werkgroep 32 kunt u zelf heel praktisch aan de slag.