Opa vertelt over practicum

H. Biezeveld

Het onderwerp van mijn lezing is in de vooraankondiging van de WND Conferentie 2010 beschreven als Practicum en onderzoekend leren. Ik heb bijna veertig jaar practicum laten doen in mijn lessen, maar nu ik er over nadenk heeft ‘onderzoekend leren’ daarbij zelden voorop gestaan - u mag het niet verder vertellen: ik weet zelfs niet wat dat is. Toen ik me dat realiseerde was het te laat om aan het bestuur te melden dat ze maar iemand anders moesten zoeken. U bent dus gewaarschuwd: ik ga wat vertellen over mijn practica en over de veranderingen die daarbij in de loop der jaren optraden. Ook zal ik wat vertellen over een zeer banaal motief om practicum te doen en over een truc om het thuisfront bij mijn lessen te betrekken. Als u na afloop bij een paar voorbeelden denkt: ‘Hé, dat kan ik mooi gebruiken om mijn leerlingen onderzoekend te laten leren’, dan is dat mooi meegenomen. Als goedmakertje zal ik in ieder geval proberen een mooie proef mee te nemen en ik zal u bij een of twee voorbeelden kort aan het werk zetten.