In kannen en kruiken
Wiskunde B-dag 2022
  |  © freudenthal instituut  |  348 views  |  Home  |  

Opdracht

In kannen en kruiken

In een beroemde reclame uit 1998, gaan mensen het ijs op, nadat een Fries zegt: 'It kin net'. Nadat zij erdoor zakken, blijkt dat 'het kan niet' te betekenen en niet 'Het kan net'. De opdracht van dit jaar gaat evengoed over de kwestie of het wel of niet kan, en water en kannen spelen een hoofdrol. De opdracht daagt jullie uit op onderzoek te gaan in teamverband. Heb echter geen koudwatervrees en duik erin. We gaan ervan uit dat jullie niet door het ijs zullen zakken. Je kan 't! English version
Achtergrondinformatie

Wiskunde B-dag
De Wiskunde B-dag is een 1-daagse opdracht voor op school voor teams uit 5-HAVO en 5/6-VWO met wiskunde B in hun profiel. Leerlingen werken in teams van 3 of 4 de hele dag aan een open wiskundig probleem. Aan het eind van de dag presenteert elk team zijn oplossing in de vorm van een werkstuk. Optioneel kunnen de teams meedoen aan een landelijke wedstrijd.
Het probleem heeft vaak een technische of wetenschappelijke context. De nadruk ligt op de te gebruiken wiskunde, maar er wordt zeker ook een beroep gedaan op wiskundige creativiteit. Het vinden van patronen, kritisch beschouwen van modellen, logisch redeneren en argumenteren staan centraal in de opdracht.

Wiskunde in teams
Het Freudenthal Instituut organiseert jaarlijks drie wiskunde-evenementen waarbij leerlingen in teams van 3 of 4 een hele dag aan een grote wiskundige opdracht werken, met als eindproduct een werkstuk. Voor het basisonderwijs wordt op basis van dezelfde uitgangspunten ieder jaar de Grote Rekendag georganiseerd.


Wiskunde in teams website
Leren toepassen van het geleerde
Bij deze activiteiten staan vaardigheden als probleem oplossen, modelleren, representeren, redeneren, argumenteren en samenwerken centraal. Een goede onderlinge taakverdeling binnen de teams en een effectieve strategie zijn van groot belang. De opdrachten zijn zo vormgegeven dat ze creativiteit en een onderzoekende houding bij de leerlingen stimuleren, en zijn dan ook goed in te zetten als praktische opdracht of wiskundige denkactiviteit. Zie ook de 10 tips (incl. video) voor nadere toelichting.



  |  Freudenthal Instituut: Home - Universiteit Utrecht  |  Freudenthal Collectie: Home - Showcase - Archief  |  Subset: Wiskunde B-dag  |