Bustijden
Een steelblad-diagram in de praktijk


"Ja, als ik bijvoorbeeld om tien uur weg wil en dan zie ik hem hier om tien uur, tien over tien, 20, zo zie ik hem, dat die elke tien minuten gaat. Zo lees ik hem en dan moet je natuurlijk effe goed opletten dat je de juiste blokken hebt."

In veel 'situaties' van het dagelijks leven moet er - bewust of onbewust - gerekend worden.
Lees meer hierover op gecijferdheid telt mee
.


Ga een gesprek aan met je cursist over een dergelijke situatie, de openbaar vervoer situatie waarin de bus wordt genomen. Vraag bijvoorbeeld: Reis je weleens met de bus? Hoe weet je hoe laat de bus komt? Laat vervolgens de foto zien met de tabel die in een bushokje hangt en vraag of de cursist dit herkent en wat er allemaal te zien is. Laat de cursist dit beschrijven. Bedenk dat het over zelfredzaamheid gaat, dus maak het niet te ingewikkeld. Probeer het 'ontdek en bedenk het zelf proces' op gang te brengen. Vaak is iemand uiteindelijk goed in staat om binnen de situatie betekenis te geven aan een deel van de informatie.




Klik op de plaatjes voor vergroten


Uitgebreidere informatie bij deze situatie
pdf en word
  |  Situaties  |  © Rekencollectief  |  98 views  |