Hitte in de stad | | 114 views | home | Engelse versie | |
Lesmateriaal, voor onderzoekend leren |
Onderbouw wiskunde dag (owd) 2020 | Hitte in de stad In steden wordt steeds meer gebouwd. Er worden ook steeds meer straten, pleinen en parkeerplaatsen aangelegd. Ook leggen mensen steeds vaker tegels in hun tuin. Als het warm weer is, zorgen deze verharde gebieden in steden ervoor dat het in de stad warmer is dan erbuiten. De stenen houden de hitte langer vast. Dit noemt men het "hitte-eiland effect". In grote steden is het gemiddeld 3 graden Celsius tot soms wel 8 graden Celsius warmer dan in de rest van het land. Dit heeft invloed op onder andere de gezondheid van de mensen, en ook op het energieverbruik en de waterkwaliteit. Er zijn gelukkig maatregelen die ervoor kunnen zorgen dat de steden minder warm worden.
|
OnderbouwWiskundeDag Gedurende de OnderbouwWiskundeDag werken de leerlingen in teams van 3 a 4 leerlingen gedurende een dag aan een 'grote' wiskundige (denk)opdracht waarin probleemoplossen centraal staat. Dit resulteert in een eindproduct (werkstuk). Inhoudelijk sluit deze opdracht (voor zover mogelijk) aan bij de nieuwe doelen voor de onderbouw. Wiskunde in teams Het Freudenthal Instituut organiseert jaarlijks drie wiskunde-evenementen waarbij leerlingen in teams van 3 of 4 een hele dag aan een grote wiskundige opdracht werken, met als eindproduct een werkstuk. Bij deze activiteiten staan vaardigheden als probleem oplossen, modelleren, representeren, redeneren, argumenteren en samenwerken centraal. Een goede onderlinge taakverdeling binnen de teams en een effectieve strategie zijn van groot belang. De opdrachten zijn zo vormgegeven dat ze creativiteit en een onderzoekende houding bij de leerlingen stimuleren, en zijn dan ook goed in te zetten als praktische opdracht of wiskundige denkactiviteit. Voor het basisonderwijs wordt op basis van dezelfde uitgangspunten ieder jaar de Grote Rekendag georganiseerd. Onderbouw wiskunde dag |
Leren toepassen van het geleerde De opdracht is zo ontworpen dat:
|
Collectie leermiddelen Freudenthal Instituut (subset OnderbouwWiskundeDag) |