![]() | Een gooi naar de winst 2016 - Wiskunde B-dag | © freudenthal instituut | 6 views | Home | |
![]() | Een gooi naar de winst In een voetbalcompetitie is het vaak tot het eind spannend. Onderweg kunnen vreemde uitslagen voorkomen. Dat Ajax wint van PSV en PSV wint van Feyenoord hoeft niet te betekenen dat Ajax vervolgens ook wint van Feyenoord. Het komt regelmatig voor dat Feyenoord dan alsnog van Ajax wint. Wie dan van de drie teams het sterkste team is blijft dan nog onduidelijk. Maar dat is voetbal. Op de Wiskunde B-dag van dit jaar onderzoeken we of dit ook voorkomt als je gaat dobbelen. We onderzoeken daartoe een eenvoudig dobbelspel: beide spelers hebben een dobbelsteen, gooien deze, en wie het hoogste aantal ogen gooit wint. Er blijken setjes dobbelstenen te bestaan waarbij geen van de stenen duidelijk het sterkst is in dit spel, en zulke dobbelstenen ga je uiteindelijk zelf maken. English version |
Wiskunde B-dag De Wiskunde B-dag is een 1-daagse opdracht voor op school voor teams uit 5-HAVO en 5/6-VWO met wiskunde B in hun profiel. Leerlingen werken in teams van 3 of 4 de hele dag aan een open wiskundig probleem. Aan het eind van de dag presenteert elk team zijn oplossing in de vorm van een werkstuk. Optioneel kunnen de teams meedoen aan een landelijke wedstrijd. Het probleem heeft vaak een technische of wetenschappelijke context. De nadruk ligt op de te gebruiken wiskunde, maar er wordt zeker ook een beroep gedaan op wiskundige creativiteit. Het vinden van patronen, kritisch beschouwen van modellen, logisch redeneren en argumenteren staan centraal in de opdracht. Wiskunde in teams Het Freudenthal Instituut organiseert jaarlijks drie wiskunde-evenementen waarbij leerlingen in teams van 3 of 4 een hele dag aan een grote wiskundige opdracht werken, met als eindproduct een werkstuk. Voor het basisonderwijs wordt op basis van dezelfde uitgangspunten ieder jaar de Grote Rekendag georganiseerd. ![]() Wiskunde in teams website |
Leren toepassen van het geleerde Bij deze activiteiten staan vaardigheden als probleem oplossen, modelleren, representeren, redeneren, argumenteren en samenwerken centraal. Een goede onderlinge taakverdeling binnen de teams en een effectieve strategie zijn van groot belang. De opdrachten zijn zo vormgegeven dat ze creativiteit en een onderzoekende houding bij de leerlingen stimuleren, en zijn dan ook goed in te zetten als praktische opdracht of wiskundige denkactiviteit. Zie ook de 10 tips (incl. video) voor nadere toelichting. |