![]() | In de zon en wind mee. De realisatie van Ambergroen Voorronde Wiskunde Alympiade 2016-2017 | © freudenthal instituut | 9 views | Home | |
![]() | In de zon en wind mee. De realisatie van Ambergroen Amberhavn groeit de laatste jaren flink en daarom wordt er een nieuwe woonwijk gebouwd. Het wordt een moderne duurzame wijk waarvan de naam al bekend is: Ambergroen. De locatie is ook bekend: in het zuiden, aan de oostelijke rand van de stad (zie de kaart op het voorblad). Amberhavn wil duurzame energieopwekking realiseren en onderzoeken of het haalbaar is om deze wijk energieneutraal te bouwen. Zij besluiten een experiment te doen: de nieuwe bewoners van de 175 huizen die er komen zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de opwekking van energie op een duurzame manier. Zij besluiten samen of en hoe er gebruik wordt gemaakt van zonne- en windenergie. De kosten worden eerlijk verdeeld over de bewoners. De bewoners willen niet alles zelf uitzoeken en regelen samen met het gemeentebestuur van Amberhavn dat onafhankelijk advies komt van experts. English version |
Wiskunde A-lympiade De wedstrijd is bedoeld voor leerlingen uit 5-havo of 5/6-vwo met Wiskunde A in hun pakket/profiel, die in teamverband (drie of vier leerlingen) een uitdagend probleem aanpakken. Het open karakter van de opdracht maakt dat de teams een complete weg af moeten leggen van probleemstelling via strategiebepaling, oplossing en argumentatie naar presentatie van de gevonden oplossing. De opdracht is gesteld in een niet-wiskundige context zodat leerlingen kunnen laten zien dat ze hun kennis en vaardigheden kunnen toepassen in situaties uit het dagelijks leven of beroep. Het eindresultaat is een werkstuk waarin al deze aspecten terug te vinden moeten zijn. Bij de beoordeling wordt erop gelet dat de werkstukken als een zelfstandig geheel te lezen zijn. De vaardigheden die bij de A-lympiade getest worden, spelen een essentiƫle rol in de Tweede Fase, met name bij de praktische opdrachten en de profielwerkstukken. Wiskunde in teams Het Freudenthal Instituut organiseert jaarlijks drie wiskunde-evenementen waarbij leerlingen in teams van 3 of 4 een hele dag aan een grote wiskundige opdracht werken, met als eindproduct een werkstuk. Bij deze activiteiten staan vaardigheden als probleem oplossen, modelleren, representeren, redeneren, argumenteren en samenwerken centraal. Een goede onderlinge taakverdeling binnen de teams en een effectieve strategie zijn van groot belang. De opdrachten zijn zo vormgegeven dat ze creativiteit en een onderzoekende houding bij de leerlingen stimuleren, en zijn dan ook goed in te zetten als praktische opdracht of wiskundige denkactiviteit. Voor het basisonderwijs wordt op basis van dezelfde uitgangspunten ieder jaar de Grote Rekendag georganiseerd. ![]() Wiskunde in teams website |
Leren toepassen van het geleerde De opdracht is zo ontworpen dat:
|