![]() | Count down Wiskunde Alympiade voorronde 2011-2012 | © freudenthal instituut | 32 views | Home | |
![]() | Count down Omdat de Grootste Kerstboom ter wereld dit jaar niet in IJsselstein kan plaatsvinden (zie www.degrootstekerstboom.nl) heeft de fictieve stad Amberhavn aangeboden om de lampen in de plaatselijke televisietoren te hangen. Om dit voor de komende jaren te kunnen financieren, is de stad Amberhavn een kraslot actie gestart onder de naam Amberhavn Count Down 2012. Hiernaast zie je een afbeelding van de Count Down 2012 kaart. Dit is een kraslot met 31 lampjes die opengekrast kunnen worden. Het Count Down 2012 kraslot kost € 5,00. Er worden twee miljoen Count Down 2012 krasloten gemaakt, men gaat er van uit dat alle inwoners van Amberhavn er wel een willen. Op de bijlage zie je het Count Down 2012 kraslot vrijwel op ware grootte afgebeeld. Het is de bedoeling dat je elke dag in december het lampje van die betreffende dag open krast. Een maand lang spanning dus! |
Wiskunde A-lympiade De wedstrijd is bedoeld voor leerlingen uit 5-havo of 5/6-vwo met Wiskunde A in hun pakket/profiel, die in teamverband (drie of vier leerlingen) een uitdagend probleem aanpakken. Het open karakter van de opdracht maakt dat de teams een complete weg af moeten leggen van probleemstelling via strategiebepaling, oplossing en argumentatie naar presentatie van de gevonden oplossing. De opdracht is gesteld in een niet-wiskundige context zodat leerlingen kunnen laten zien dat ze hun kennis en vaardigheden kunnen toepassen in situaties uit het dagelijks leven of beroep. Het eindresultaat is een werkstuk waarin al deze aspecten terug te vinden moeten zijn. Bij de beoordeling wordt erop gelet dat de werkstukken als een zelfstandig geheel te lezen zijn. De vaardigheden die bij de A-lympiade getest worden, spelen een essentiële rol in de Tweede Fase, met name bij de praktische opdrachten en de profielwerkstukken. Wiskunde in teams Het Freudenthal Instituut organiseert jaarlijks drie wiskunde-evenementen waarbij leerlingen in teams van 3 of 4 een hele dag aan een grote wiskundige opdracht werken, met als eindproduct een werkstuk. Bij deze activiteiten staan vaardigheden als probleem oplossen, modelleren, representeren, redeneren, argumenteren en samenwerken centraal. Een goede onderlinge taakverdeling binnen de teams en een effectieve strategie zijn van groot belang. De opdrachten zijn zo vormgegeven dat ze creativiteit en een onderzoekende houding bij de leerlingen stimuleren, en zijn dan ook goed in te zetten als praktische opdracht of wiskundige denkactiviteit. Voor het basisonderwijs wordt op basis van dezelfde uitgangspunten ieder jaar de Grote Rekendag georganiseerd. ![]() Wiskunde in teams website |
Leren toepassen van het geleerde De opdracht is zo ontworpen dat:
|