Maximale oppervlakte | 222 views | Wiskundige denkactiviteiten



Het achterliggende onderzoek bij deze opgave is uitgevoerd door het Freudenthal Instituut, Cito en drie scholen, namelijk: Het Nieuwe Eemland (Amersfoort), het Maurick college (Vught) en het Farel College (Amersfoort). Dit onderzoek is mogelijk gemaakt door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO), projectnummer 405-14-502.

Abstract

Leerlingen bepalen de maximale oppervlakte van een rechthoek. Het doel is eigenlijk het combineren van voorkennis uit de hoofdstukken die ze al gehad hebben (zou ook kunnen passen bij hoofdstuk waarin leerlingen de top van een parabool bepalen). Leerlingen moeten bij onbekende ‘x’ een formule maken voor de oppervlakte van een rechthoek. Vervolgens moeten ze deze oppervlakte maximaliseren doormiddel van het bepalen van de ‘top’. Past bij: Moderne Wiskunde , Editie 10, 3 VWO Hoofdstuk 9

Documenten

Werkblad
Deze opgave is ontworpen door docenten die hebben meegewerkt aan het onderzoek ‘Wiskundig denken in praktijk’. Binnen dit onderzoek is een Docentenhandreiking Denkactiverende Wiskundelessen geschreven.

Daarnaast zijn er filmpjes gemaakt met tips voor de docent en ze geven een indruk van de lespraktijk.

Collectie leermiddelen Freudenthal Instituut (subset WDA)