Stappen van een bewijs van de ABC-formule op volgorde zetten | | 265 views | | Wiskundige denkactiviteiten |
![]() |
![]() Het achterliggende onderzoek bij deze opgave is uitgevoerd door het Freudenthal Instituut, Cito en drie scholen, namelijk: Het Nieuwe Eemland (Amersfoort), het Maurick college (Vught) en het Farel College (Amersfoort). Dit onderzoek is mogelijk gemaakt door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO), projectnummer 405-14-502. |
AbstractZien dat de abc-formule echt waar is, eens kennis maken met wat abstractere algebra dan gewoonlijk. Leerlingen krijgen de verschillende stappen uit een bewijs van de abc-formule (middels kwadraat afsplitsen worden de oplossingen bepaald) en moeten deze op volgorde zetten. Hiervoor moeten ze de algebra die gebruikt wordt proberen te volgen. Past bij: Getal en Ruimte, Editie 10, Hoofdstuk 5DocumentenWerkbladPowerPoint-slide |
Deze opgave is ontworpen door docenten die hebben meegewerkt aan het onderzoek ‘Wiskundig denken in praktijk’. Binnen dit onderzoek is een Docentenhandreiking Denkactiverende Wiskundelessen geschreven. Daarnaast zijn er filmpjes gemaakt met tips voor de docent en ze geven een indruk van de lespraktijk. |
Collectie leermiddelen Freudenthal Instituut (subset WDA) |