Waar liggen de punten? | 149 views | Wiskundige denkactiviteiten



Het achterliggende onderzoek bij deze opgave is uitgevoerd door het Freudenthal Instituut, Cito en drie scholen, namelijk: Het Nieuwe Eemland (Amersfoort), het Maurick college (Vught) en het Farel College (Amersfoort). Dit onderzoek is mogelijk gemaakt door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO), projectnummer 405-14-502.

Abstract

Leerlingen leren naast de middelloodlijn en bissectrice ook de (niet verplichte) parabool. Leerlingen krijgen de vraag waar alle punten liggen die even ver liggen van een lijn als van een punt. Daarna krijgen de leerlingen een opdracht waarbij ze een stuk zee grofweg eerlijk moeten verdelen. Past bij: Moderne Wiskunde , Editie 10, 3 VWO Hoofdstuk 10

Documenten

Werkblad
Deze opgave is ontworpen door docenten die hebben meegewerkt aan het onderzoek ‘Wiskundig denken in praktijk’. Binnen dit onderzoek is een Docentenhandreiking Denkactiverende Wiskundelessen geschreven.

Daarnaast zijn er filmpjes gemaakt met tips voor de docent en ze geven een indruk van de lespraktijk.

Collectie leermiddelen Freudenthal Instituut (subset WDA)