Ingeschreven cirkel | 180 views | Wiskundige denkactiviteiten



Het achterliggende onderzoek bij deze opgave is uitgevoerd door het Freudenthal Instituut, Cito en drie scholen, namelijk: Het Nieuwe Eemland (Amersfoort), het Maurick college (Vught) en het Farel College (Amersfoort). Dit onderzoek is mogelijk gemaakt door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO), projectnummer 405-14-502.

Abstract

Wiskundig doel is de leerling de theorie die ze hebben geleerd te laten combineren en op die manier andere eigenschappen van de ingeschreven cirkel van een driehoek naar boven te brengen. Didactisch doel is dat de leerling de volgende denkactiviteiten ontwikkelt: probleemoplossen (Po 1-4), abstraheren (Ab4) en logisch redeneren (Lo 1-2) Er wordt een driehoek gegeven met één raakpunt erop aan de ingeschreven cirkel. De leerlingen moeten zonder gebruik te maken van een gradenboog en liniaal de andere twee raakpunten zien te vinden. Past bij: Moderne Wiskunde , Editie 10, 3 HAVO Hoofdstuk H10 na paragraaf 5

Documenten

Werkblad
Deze opgave is ontworpen door docenten die hebben meegewerkt aan het onderzoek ‘Wiskundig denken in praktijk’. Binnen dit onderzoek is een Docentenhandreiking Denkactiverende Wiskundelessen geschreven.

Daarnaast zijn er filmpjes gemaakt met tips voor de docent en ze geven een indruk van de lespraktijk.

Collectie leermiddelen Freudenthal Instituut (subset WDA)