Ongelijkheden koppelen aan plaatjes en oplossingen | 211 views | Wiskundige denkactiviteiten



Het achterliggende onderzoek bij deze opgave is uitgevoerd door het Freudenthal Instituut, Cito en drie scholen, namelijk: Het Nieuwe Eemland (Amersfoort), het Maurick college (Vught) en het Farel College (Amersfoort). Dit onderzoek is mogelijk gemaakt door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO), projectnummer 405-14-502.

Abstract

Zien dat er een samenhang is tussen een ongelijkheid en de bijbehorende grafieken en dat de x-coördinaten van de snijpunten van deze grafieken nodig zijn voor het vinden van de oplossing. Leerlingen krijgen in groepjes 3 setjes van elk 6 kaartjes: grafieken (zonder getallen bij de assen), ongelijkheden en oplossingen. Ze moeten hiermee 5 setjes maken van een plaatje, ongelijkheid en bijbehorende oplossing. Er blijven ook 3 kaartjes over, waarbij de leerlingen die klaar zijn nog zelf twee goede andere kaartjes bij kunnen bedenken. Past bij: Getal en Ruimte, Editie 10, Hoofdstuk 8 Een docent heeft deze opdracht getest in de klas. Hiervan zijn filmopnamen gemaakt. Een filmpje van 10 minuten geeft een indruk van hoe deze les is verlopen. Daarnaast geeft de docent algemene tips voor het onderwijzen van wiskundig denken. https://youtu.be/W32jMNjZ4J0

Documenten

Werkblad
PowerPoint-slide
Deze opgave is ontworpen door docenten die hebben meegewerkt aan het onderzoek ‘Wiskundig denken in praktijk’. Binnen dit onderzoek is een Docentenhandreiking Denkactiverende Wiskundelessen geschreven.

Daarnaast zijn er filmpjes gemaakt met tips voor de docent en ze geven een indruk van de lespraktijk.

Collectie leermiddelen Freudenthal Instituut (subset WDA)