Oppervlakte driehoek | | 257 views | | Wiskundige denkactiviteiten |
![]() |
![]() Het achterliggende onderzoek bij deze opgave is uitgevoerd door het Freudenthal Instituut, Cito en drie scholen, namelijk: Het Nieuwe Eemland (Amersfoort), het Maurick college (Vught) en het Farel College (Amersfoort). Dit onderzoek is mogelijk gemaakt door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO), projectnummer 405-14-502. |
AbstractLeerlingen leren zelf de strategie te bepalen. De oppervlakte van een gelijkbenige driehoek moet worden berekend. Er zijn één lengte en één hoek gegeven. De tussenstappen uit de opdracht zijn weggelaten, waardoor de leerlingen dus zelf de strategie moeten bepalen: Welke ‘hoogte’ kan er berekend worden? Welke ‘basis’ hoort daarbij? Hoe kan de bijbehorende ‘basis’ berekend worden? Past bij: Moderne Wiskunde , Editie 10, 3 HAVO Hoofdstuk H7DocumentenWerkblad |
Deze opgave is ontworpen door docenten die hebben meegewerkt aan het onderzoek ‘Wiskundig denken in praktijk’. Binnen dit onderzoek is een Docentenhandreiking Denkactiverende Wiskundelessen geschreven. Daarnaast zijn er filmpjes gemaakt met tips voor de docent en ze geven een indruk van de lespraktijk. |
Collectie leermiddelen Freudenthal Instituut (subset WDA) |