Zijde driehoek berekenen | | 198 views | | Wiskundige denkactiviteiten |
![]() |
![]() Het achterliggende onderzoek bij deze opgave is uitgevoerd door het Freudenthal Instituut, Cito en drie scholen, namelijk: Het Nieuwe Eemland (Amersfoort), het Maurick college (Vught) en het Farel College (Amersfoort). Dit onderzoek is mogelijk gemaakt door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO), projectnummer 405-14-502. |
AbstractLeerlingen ontdekken een hulplijn te tekenen bij opdrachten over driehoeken waarin nog geen rechte hoek te zien is. Leerlingen hebben gewerkt met opdrachten waarin de rechthoekige driehoek al gegeven is. Deze opdracht staat achterin het boek. De opdracht haal je naar voren, zodat leerlingen al eerder tegen een opdracht aanlopen waarbij ze zelf bepaalde denkstappen moeten zetten. De context is nu echter weggelaten en de ‘pure’ wiskunde blijft over. Past bij: Moderne Wiskunde , Editie 10, 3 VWO Hoofdstuk 8 ( = opdracht 33, omgebouwd)DocumentenWerkblad |
Deze opgave is ontworpen door docenten die hebben meegewerkt aan het onderzoek ‘Wiskundig denken in praktijk’. Binnen dit onderzoek is een Docentenhandreiking Denkactiverende Wiskundelessen geschreven. Daarnaast zijn er filmpjes gemaakt met tips voor de docent en ze geven een indruk van de lespraktijk. |
Collectie leermiddelen Freudenthal Instituut (subset WDA) |