Twee keer zo steil | 524 views | Wiskundige denkactiviteiten



Het achterliggende onderzoek bij deze opgave is uitgevoerd door het Freudenthal Instituut, Cito en drie scholen, namelijk: Het Nieuwe Eemland (Amersfoort), het Maurick college (Vught) en het Farel College (Amersfoort). Dit onderzoek is mogelijk gemaakt door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO), projectnummer 405-14-502.

Abstract

Leerlingen leren discussiëren over het begrip steilheid en worden geïntroduceerd in het hoofdstuk over goniometrische verhoudingen sinus/ cosinus en tangens. Een inleidende vraag wordt gesteld om leerlingen zelf de weg te laten vinden naar de verhouding tangens. Leerlingen merken dat hoek gelijk blijft wanneer een bepaalde verhouding constant blijft. Past bij: Moderne Wiskunde, Editie 10, 3 VWO Hoofdstuk 8 en 3 HAVO Hoofdstuk 7

Documenten

Werkblad
Deze opgave is ontworpen door docenten die hebben meegewerkt aan het onderzoek ‘Wiskundig denken in praktijk’. Binnen dit onderzoek is een Docentenhandreiking Denkactiverende Wiskundelessen geschreven.

Daarnaast zijn er filmpjes gemaakt met tips voor de docent en ze geven een indruk van de lespraktijk.

Collectie leermiddelen Freudenthal Instituut (subset WDA)