![]() | De Alympische spelen Finale Wiskunde A-lympiade 2012-2013 |
![]() | De Alympische spelen Een van de meest prestigieuze onderdelen van de Olympische Spelen is de tienkamp. Van de winnaar wordt gezegd dat het de meest veelzijdige atleet is: hij scoort het beste op de combinatie van de tien verschillende onderdelen. Dat zijn de loopnummers, de werpnummers en de springnummers. Maar… hoe combineer je nu verschillende tijden en afstanden tot één onderling vergelijkbaar resultaat? En hoe goed waren de winnaars van honderd jaar geleden ten opzichte van de winnaars van nu? Daarover gaat deze Alympiade opdracht. In eerste instantie ga je onderzoeken hoe de puntentelling van de tienkamp in elkaar zit, van vroeger en van nu. Je gaat dan op zoek naar een manier om de prestaties van vroeger en nu met elkaar te vergelijken. Daarna ga je zélf een systeem ontwerpen voor de puntentelling van de Alympische vierkamp. Bron |
Wiskunde A-lympiade De wedstrijd is bedoeld voor leerlingen uit 5-havo of 5/6-vwo met Wiskunde A in hun pakket/profiel, die in teamverband (drie of vier leerlingen) een uitdagend probleem aanpakken. Het open karakter van de opdracht maakt dat de teams een complete weg af moeten leggen van probleemstelling via strategiebepaling, oplossing en argumentatie naar presentatie van de gevonden oplossing. De opdracht is gesteld in een niet-wiskundige context zodat leerlingen kunnen laten zien dat ze hun kennis en vaardigheden kunnen toepassen in situaties uit het dagelijks leven of beroep. Het eindresultaat is een werkstuk waarin al deze aspecten terug te vinden moeten zijn. Bij de beoordeling wordt erop gelet dat de werkstukken als een zelfstandig geheel te lezen zijn. De vaardigheden die bij de A-lympiade getest worden, spelen een essentiële rol in de Tweede Fase, met name bij de praktische opdrachten en de profielwerkstukken. Wiskunde in teams Het Freudenthal Instituut organiseert jaarlijks drie wiskunde-evenementen waarbij leerlingen in teams van 3 of 4 een hele dag aan een grote wiskundige opdracht werken, met als eindproduct een werkstuk. Bij deze activiteiten staan vaardigheden als probleem oplossen, modelleren, representeren, redeneren, argumenteren en samenwerken centraal. Een goede onderlinge taakverdeling binnen de teams en een effectieve strategie zijn van groot belang. De opdrachten zijn zo vormgegeven dat ze creativiteit en een onderzoekende houding bij de leerlingen stimuleren, en zijn dan ook goed in te zetten als praktische opdracht of wiskundige denkactiviteit. Voor het basisonderwijs wordt op basis van dezelfde uitgangspunten ieder jaar de Grote Rekendag georganiseerd. ![]() Wiskunde in teams website |
Leren toepassen van het geleerde De opdracht is zo ontworpen dat:
|