Sabrina en de muurtjes
In deze activiteiten worden houten blokken van verschillende vormen gebruikt, zoals kubussen en verschillende soorten rechte 'blokken'.
  |  © freudenthal instituut  |  Bron  |  458 views  |  Home  |  

Beschrijving van de activiteit

In deze activiteiten worden houten blokken van verschillende vormen gebruikt, zoals kubussen en verschillende soorten rechte 'blokken'. De onderzoeker bouwt met twee of meer verschillende soorten blokken het begin van een muurtje en vraagt het kind het muurtje verder te maken. Het gaat hierbij om het herkennen van patronen en het voortzetten daarvan.



Beschrijving van de videoclip

Sabrina is vier jaar en negen maanden oud. De onderzoeker bouwt met twee verschillende soorten blokken een begin van een muurtje. Sabrina denkt aanvankelijk dat het de bedoeling is dat zij de muur hoger maakt. Als de onderzoeker het muurtje nog een beetje langer maakt en ook uitlegt dat het muurtje langer moet worden, snapt ze het en maakt ze het muurtje volgens het patroon langer. Ook het tweede muurtje met drie verschillende soorten blokken heeft ze zo af. Het verwoorden van waarom het goed is doet ze vooral met haar ogen. Uitleggen hoe het muurtje in elkaar zit is nog moeilijk voor haar. Vol goede moed begint ze aan het derde muurtje dat nog moeilijker is. Een foutje uit het begin herstelt ze niet, maar uiteindelijk gaat ze toch verder met het patroon.



Klik hier als de video niet direct afspeelt


  |  Freudenthal Instituut: Home - Universiteit Utrecht  |  Freudenthal Collectie: Home - Showcase - Archief  |  Subset: Wetenschap & Technologie  |