Levie en de racebaan
De racebaan is een zelfgemaakt bordspel met een of twee dobbelstenen en twee pionnen.
  |  © freudenthal instituut  |  Bron  |  554 views  |  Home  |  

Beschrijving van de activiteit

De racebaan is een zelfgemaakt bordspel met een of twee dobbelstenen en twee pionnen. Het bord bestaat uit twee rijen van 20 geelgekleurde stippen met aan het begin van elke rij een rood gekleurde stip als startpunt. Om de beurt wordt gegooid met een dobbelsteen. Het aantal gegooide ogen is het aantal stappen dat de pion vooruit gezet mag worden. Degene die het eerst aan het eind van de 20 stippen is, heeft gewonnen. Het spel laat zien wat jonge kinderen weten op het gebied van tellen, het gebruik van een dobbelsteen, de regels van een bordspel en kansen om te winnen.



Beschrijving van de videoclip

Levie is vier jaar en tien maanden. Ze speelt het spelletje samen met de onderzoeker. Ze heeft het spel nooit eerder gezien maar snapt onmiddellijk de bedoeling van het spel. Levie kent de dobbelsteen en herkent ook de dobbelsteenpatronen. Het tellen en het zetten van de pion gaan haar moeiteloos af. Ze denkt dat zij zal winnen, want ze is heel goed in spelletjes. ‘Ik win eigenlijk bijna altijd.’ En dat gebeurt uiteindelijk ook. De onderzoeker staat op de startstip en gooit vier. Ze vraagt aan Levie: ‘Waar moet ik dan staan?’ Levie wijst direct de vierde stip aan vanaf de startstip. ‘Hoe wist je dat?’ Levie: ‘Omdat hier drie staat’, en ze wijst de drie stippen aan tussen de startstip en de stip waar de pion nu staat. Even later moet de onderzoeker nog zeven stappen zetten: ‘Zou ik nu met één keer gooien kunnen winnen?’ Levie denkt van niet; er staat immers geen zeven op de dobbelsteen. Hoe ze dat zo snel heeft uitgevogeld, blijft in het ongewisse. Je ziet haar niet tellen of geconcentreerd naar de stippen kijken. En toch weet ze het.



Klik hier als de video niet direct afspeelt


  |  Freudenthal Instituut: Home - Universiteit Utrecht  |  Freudenthal Collectie: Home - Showcase - Archief  |  Subset: Wetenschap & Technologie  |