Flox en de poppetjes
In deze activiteit wordt een kistje gebruikt met onderdelen om poppetjes te maken.
  |  © freudenthal instituut  |  Bron  |  452 views  |  Home  |  

Beschrijving van de activiteit

In deze activiteit wordt een kistje gebruikt met onderdelen om poppetjes te maken. Het deksel is een inlegpuzzel waarin steeds een hoofd, een bovenlijf en een onderlijf gelegd kunnen worden. In deze activiteit gebruiken we er van ieder twee. Het kistje zelf bevat er van ieder vijf. Bij de beperking tot twee zijn er dus twee maal twee maal twee verschillende poppetjes te maken. Het lastige bij deze activiteit is tweeledig. Ten eerste: wanneer is een poppetje anders? Alleen als je het hoofd verandert? Of moet alles anders? Wat bedoelen volwassenen met 'anders' of 'verschillend'? Het tweede probleem is dat je niet goed kunt bijhouden welke combinaties je al gemaakt hebt en welke nog niet. Je zult moeten tekenen of op een andere manier iets op papier moeten zetten om verslag van je werk te doen. Dat kan dan helpen bij het zien van de structuur van het probleem.



Beschrijving van de videoclip

Flox is drie jaar en twee maanden oud. De onderzoeker laat Flox een ingelegd poppetje zien en vraagt haar of ze een ander poppetje kan maken. Flox haalt alle drie de stukken eruit en vervangt ze door de drie andere. Nu is het poppetje anders. Dan kun je volgens Flox geen andere poppetjes meer maken. De onderzoeker legt nu een poppetje erin dat nog niet eerder te zien was. Flox kan dat wel veranderen door de drie stukken weer te vervangen door de drie andere stukken. Dan lijkt ze toch aan het proberen te slaan en vervangt weer stukken. Ze kan niet bijhouden wat ze al gehad heeft en wat niet. Toch blijft haar strategie het veranderen van alle drie de stukken. Uiteindelijk maakt ze nog een poppetje. Maar die had ze al een keer gezien.



Klik hier als de video niet direct afspeelt


  |  Freudenthal Instituut: Home - Universiteit Utrecht  |  Freudenthal Collectie: Home - Showcase - Archief  |  Subset: Wetenschap & Technologie  |