Daan en Loes en de bloemetjes
Deze activiteit wordt uitgevoerd met kunststof bloemetjes en bloemhartjes (rondjes) in drie kleuren.
  |  © freudenthal instituut  |  Bron  |  429 views  |  Home  |  

Beschrijving van de activiteit

Deze activiteit wordt uitgevoerd met kunststof bloemetjes en bloemhartjes (rondjes) in drie kleuren. Er zijn drie rode, drie blauwe en drie gele bloemetjes. Van de hartjes zijn er ook van elke kleur drie. De bedoeling van deze activiteit is om zoveel mogelijk verschillende bloemetjes te maken. Dat zijn er in totaal negen. De bloemetjes en de hartjes geven de mogelijkheid om de structuur van het probleem zichtbaar te maken. Dit kan door ze systematisch neer te leggen in bijvoorbeeld drie rijtjes van drie.



Beschrijving van de videoclip

Daan is vijf jaar en zes maanden oud. Loes is vier jaar en vijf maanden oud. Daan gaat aan de slag en Loes kijkt. Daan legt de gemaakte bloemetjes aanvankelijk zonder enige structuur op tafel. Loes kan ook bloemen maken. Ze kijkt niet naar wat er al op tafel ligt. Ze haalt zelfs bloemetjes uit elkaar om zelf nieuwe te maken. Loes dringt aan op samenwerking: 'Dan gaat het beter'. Het grote leeftijdsverschil wreekt zich wel een beetje in deze clip. De onderzoeker gaat de bloemetjes op een rijtje leggen en de dubbele worden verwijderd. Er liggen dan zes verschillende bloemetjes en er zijn nog drie bloemetjes en drie hartjes over. Dan wordt ook duidelijk wat kinderen onder 'anders' verstaan. En wat niet. Een blauw bloemetje heeft geen blauw hartje. Na nog wat proberen hebben ze alle mogelijkheden gevonden. Zes verschillende bloemetjes en niet meer. Dan bedenkt Daan dat je ook als hartje dezelfde kleur kan kiezen en er verschijnen nog drie bloemetjes. Tien in totaal volgens Loes die de telrij wel kent maar (nog) niet synchroon telt. Daan helpt en komt tot negen.



Klik hier als de video niet direct afspeelt


  |  Freudenthal Instituut: Home - Universiteit Utrecht  |  Freudenthal Collectie: Home - Showcase - Archief  |  Subset: Wetenschap & Technologie  |