Nagestreefde doelen
  • Onderzoekende houding
  • Toepassen van wetenschap in echte situaties
  • Bijdragen aan levenlang leren en actief burgerschap
  • Zicht op wiskunde en natuurwetenschappen
  • Zicht op het gebruik van wiskunde en natuur-wetenschappen in werksituaties

Wat leerlingen doen
  • Vragen stellen
  • Problemen oplossen
  • Situaties en fenomenen verklaren
  • Reflecteren op het proces en de oplossing
  • De vraag ‘waarom heb ik dit nodig?’ beantwoorden
  • Zicht krijgen op werksituaties

Docentvaardigheden
  • Geeft ruimte voor eigen oplossingen van leerlingen
  • Sluit aan bij belevingswereld leerlingen
  • Verwijst naar werksituaties en -handelingen

Klasklimaat
  • Gezamenlijk gevoel voor nut/zin
  • Fouten maken mag
  • Dialoog
  • Gezamenlijk produceren
  • Samenwerken in een groep

Onderzoekend leren
  • De context is betekenisvol
  • De situatie zet aan tot meerdere oplossingsstrategieën
  • Leerlingen werken planmatig
  • Samenwerking en communicatie zijn essentieel

Beroepscontext
  • De context is gerelateerd aan een beroep
  • De rol van de leerling is een professionele rol
  • De handelingen zijn gerelateerd aan beroepshandelingen
  • Er wordt toegewerkt naar een product/prototype