Dames en heren,
Welkom op deze 40e Woudschotenconferentie. U bent met zeer velen, we zitten weer vol, met ruim 500 deelnemers. Een speciaal welkom voor de sprekers en werkgroepleiders die u er ongetwijfeld mede toe verleid hebben u in te schrijven als deelnemer. Welkom.
Ik zei het al: de 40e Woudschotenconferentie. Een mooi getal in een jaar dat bol staat van herdenkingen van mooie getallen.
Het hoogste getal dat in deze kring relevant is, buiten de al genoemde 500 deelnemers, is het getal 175. Dankzij het feit dat 175 jaar geleden België onafhankelijk werd, kan ik nu onze Vlaamse collega’s die ook dit jaar hier actief zijn, speciaal welkom heten als buitenlandse deelnemers.
We hebben ook dit jaar tientallen werkgroepen. Misschien dat het thema hiertoe heeft bijgedragen: Natuurkunde + leefbare aarde. Heel bewust heeft het bestuur gekozen voor de ‘+’ en niet voor ‘en’. Niet twee naast elkaar staande zaken, maar twee elkaar aanvullende zaken. Als u het totaal van de dertien lezingen beziet, kunt u er een paar hoofdlijnen in terugvinden. Naast kernenergie komen natuurlijk duurzame energie en technologie aan bod, evenals vervuiling en broeikaseffect. Allemaal zaken die tijdens de lessen natuurkunde en ANW direct aan de orde kunnen komen.
Zoals gebruikelijk hebben we een conferentievoorzitter: Rupert Genseberger. Tegenwoordig vakdidacticus scheikunde en medeorganisator van de Woudschoten Scheikunde conferenties. Hij was ruim dertig jaar docent en specialiseerde zich in het werken met heterogene groepen. Schreef daar ook zijn proefschrift over. Rupert stond door zijn ervaring in het werken met ongeveer alle bèta-vakken aan de wieg van het vak ANW. Momenteel werkt hij aan het opzetten van geïntegreerd energieonderwijs.
Hij is vanaf ongeveer 1970 deelnemer aan onze Woudschotenconferentie Natuurkunde en hield daar bovendien diverse lezingen en werkgroepen. Van ‘samenwerken van leraren’ op de Open Schoolgemeenschap Bijlmer tot ‘Bouwen op interessen’.
Kijkend in mijn persoonlijk archief kwam ik zijn naam al tegen in het verslag van de Woudschotenconferentie in 1978. Rupert hield toen op 16 december een lezing onder de titel ‘En wie is er nu verantwoordelijk?’ In zijn inleiding koppelde hij aan de vraag wie/wat er verantwoordelijk was voor de Woudschotenconferentie drie kenmerken: sfeer, inhoud en begeleiding.
Dat laatste gaat Rupert dit jaar daadwerkelijk uitvoeren bij onze Woudschotenconferentie en nog wel bij een thema dat hem na aan het hart ligt.
Frank Budding - voorzitter WND







