Werkgroep 21
Fysica is cool: de experimenteerkoffer
Informatie
Projectverantwoordelijke: Prof. J. Dirckx: joris.dirckx@ua.ac.be
Projectcoördinator: W. Peeters: w.peeters@pandora.be
Werkadres: UA, campus Middelheim, dep. Natuurkunde, tav W. Peeters, Groenenborgerlaan 171, B2020 Antwerpen
Achtergrond
De huidige en toekomstige leerplannen brengen het doen van experimenten in de klas in het gedrang. Tijdsgebrek is hier de oorzaak van. Nochtans vormt dit aspect één van de meest karakteristieke kenmerken van het vak.
België scoort volgens het laatste rapport van de Europese onderwijsindicatoren zeer zwak wat betreft het aantal leerlingen dat verder gaat in technisch wetenschappelijke richtingen. Het traditionele fysicaonderwijs is dikwijls te veel gericht op kennisconsumptie door de leerling en wordt mede daardoor dikwijls als saai ervaren. Echte wetenschap echter wordt in hoge mate gestimuleerd door nieuwsgierigheid. Dit wordt vooral opgewekt door verrassende verschijnselen waar de student niet onmiddellijk een intuïtief antwoord op heeft. Daarom wil dit project een experimenteerkit ontwikkelen en ter beschikking stellen van leerkrachten SO waarvan de proeven uitblinken door eenvoud, fascinatie en verrassing.
Deze benadering laat verder toe dat elke leerling enerzijds een zelfontdekkend proces doormaakt, wat garant staat voor een zeer diepgaande interesse. De kritische kijk in de omgeving, het waarnemen en willen verklaren van op het eerste zicht dagelijkse fenomenen zijn essentieel. Verder ook het binnen de klas voeren van een discussie of het trekken van conclusies, in groep, uit een experiment.
Voor de leraar anderzijds, is het gebruik van de experimenteerkit eveneens aanlokkelijk omdat het gebruik ervan zeer gemakkelijk is door de eenvoud van de experimenten én omdat hij op die manier zijn lessen ook voor de leerlingen interessanter kan maken. Bij elke proef zal aangeduid worden waar en hoe ze in het leerprogramma passen. Verder wordt gezocht naar een goede aansluiting op de eindtermen voor tweede en derde graad van het secundair onderwijs. De leerkracht moet de katalysator zijn van de experimenten die zich in de kit bevinden: hij doet ze in de klas, of laat ze gebeuren. Hij doet ze als deel van de les, of bij gelegenheden die leerlingen moeten motiveren (namiddagsessies, opendeurdagen, voor ouders eventueel). Het project is zo opgevat dat het zeer drempelverlagend werkt naar de leraar toe.
Doelstellingen
Pedagogisch:
Didactisch:
Praktisch
Het doel van het project is eenvoudig proefmateriaal via de kit ter beschikking te stellen. In meer algemene termen gaat het om proefopstellingen en alle benodigde materiaal, tot de kleinste dingen toe. Daarnaast enkele eenvoudige speeltuigen die op fysica gebaseerd zijn. Daarnaast wordt een map samengesteld met zoveel mogelijk documentatiemateriaal en verklaringen van de verschijnselen: dit onder de vorm van cd en werkbladen voor leraars en waar nodig voor leerlingen. Verder wordt achtergrondmateriaal en informatie via een website aangeboden.
Details inhoud van de koffer
Halogeenlamp | Plastiek ‘eitje’ met loodkorrels | Voorwerpje |
Houder voor lamp | 2 kettingen en een touwtje in filmrolletje | Toestelletje |
Kam | Autootje met satéstokje als blokkering | Pen In houder |
Spiegelhouder | 2 stalen spijkers | Aan sleutelhanger |
3 spiegels (15 cmx15cm) | Opstelling | Drinkende vogel |
Glycerine | Ronde schotel (klein) | Waggelschuitje |
Rechthoekig plexi bakje (klein) | Filmrolletje met zout | Knijpkat |
2 prisma's | Filmrolletje met zagemeel | Koffer, 2 delen, noppenplastiek op de bodem |
2 meetspuitjes, 5 ml | 2 plastiek lepeltjes | 1 statiefvoet |
Rechthoekig plexi bak (groot) | Doosje met inhoud | 2 staven van 70 cm |
Glazen roerder | Al-schotel met piepschuim beker | 1 noot |
Maatcilinder, 100 ml | Lat van 40 cm | 1 klem |
Ronde cilindrische schotel | Rond wiel met gaten | 1 plaat uit unalit (wit/bruin) |
Spelden in cilindertje | 4 ijzeren cilindrische massa's | 1 plaat multiplex 5 mm |
3 plastiek bekers | 2 polarisatiefilters | Spanningsbron |
Glazen buisje | Kleefband | |
Trechter | Vier blokjes | |
Houten stokje van 40 cm | Pingpong balletje | |
2 onthoofde 1/2 l flesjes | Hals van grote petfles | |
2 l fles met zand | Plasmabol | |
Bruine beker | Buislamp | CD |
Loodkorrels in flesje | 3 drinkrietjes | Map met: |
Filmrolletje aan houder | Pakje couscous | *beschrijvingen van de proeven |
Luchtdrukaansteker | Pakje zout | *mapje met A en H letter |
3 volledige flessen: leeg, halfvol, vol met zand | Illusion (holle spiegel) | *mapje met filtreerpapiertjes |
Rondepuimsteen met rood rubber darm | Blokje met touwtje | *mapje met foto |
Plexi plaat (20cm x7 cm) | Pen met batterijen | *mapje met ballonnen |
Met deze inhoud kunt u de volgende proeven uitvoeren:
Proeven
Basisproeven
1 | Schaduw van de kam |
Schaduw, halfschaduw. | |
2 | Spiegelkwartet |
Stralengang in het geval 2 spiegels loodrecht op elkaar staan | |
3 | Magische vloeistof |
... invloed van de brekingsindex bij overgangen tussen verschillende stoffen. | |
4 | AHHA |
Grenshoek | |
5 | Laserlicht buigt door halogeenlamp |
Brekingsindex kan door externe factoren veranderd worden | |
6 | Het onzichtbare stokje |
Stoffen met dezelfde brekingsindex | |
7 | Schaduw van de pen |
Oppervlaktespanning, lenswerking | |
8 | Speld van de bodem halen |
Hydrostatische druk, oppervlaktespanning | |
9 | Ballon met zand |
Deeltjesmodel van de materie | |
10 | Fles met zand opheffen |
Krachten bij deeltjes | |
11 | De vreemde beker |
Beginsel van Pascal | |
12 | Evenwicht kom |
Beginsel van Pascal | |
13 | Het kantelend cilindertje |
Opwaartse stuwkracht | |
14 | Luchtdrukaansteker |
Gaswetten, energiedichtheid | |
15 | Onwillige fles |
Moment, krachten, wrijving | |
16 | De Bermuda driehoek |
Opwaartse stuwkracht | |
17 | Ketting tafel laten glijden |
Wrijvingskrachten, zwaartekracht | |
18 | Auto op schuine helling |
Rollende versus glijdende wrijving | |
19 | De twee spijkers |
Magnetisme | |
20 | Het draaiende water |
Lorenzkracht | |
21 | Elektrofoor |
Elektrostatica | |
22 | Curve van de muntstukken |
Wrijving, energiebehoud | |
23 | Het waggelwiel |
Moment | |
24 | Schaduwring |
Interferentie | |
25 | Kleefband |
Polarisatie |
Varia
26 | Vier blokjes: algemeen |
27 | Balletje in hals: luchtstromingen |
28 | Plasmabol: plasmatoestand; buislampen |
29 | Korrellagen: deeltjesmodel |
30 | AutoRemt: wrijving |
31 | Optische illusie: spiegelwerking van gebogen spiegels |
32 | Blokje op helling: wrijving, zwaartekracht |
33 | Spiegel in 3 dimensies: optica in 3 dimensies |
Hebbedingen
1 | Laserpen |
2 | Muntstuk uit plastiek halen |
3 | Twee kogels aan uiteinde |
4 | Thermodynamische pen |
5 | Blauwe LED |
6 | DrinkendeVogel |
7 | Waggelschuitje |
8 | Knijpkat |