Een experimenteerkit vol met begeleide fascinerende en verrassende proeven natuurkunde voor 13 tot 17-jarigen

Werkgroep 21

W. Peeters

Universiteit Antwerpen



Fysica is cool: de experimenteerkoffer

Informatie

Projectverantwoordelijke: Prof. J. Dirckx: joris.dirckx@ua.ac.be

Projectcoördinator: W. Peeters: w.peeters@pandora.be

Werkadres: UA, campus Middelheim, dep. Natuurkunde, tav W. Peeters, Groenenborgerlaan 171, B2020 Antwerpen 

Achtergrond

De huidige en toekomstige leerplannen brengen het doen van experimenten in de klas in het gedrang. Tijdsgebrek is hier de oorzaak van. Nochtans vormt dit aspect één van de meest karakteristieke kenmerken van het vak.

België scoort volgens het laatste rapport van de Europese onderwijsindicatoren zeer zwak wat betreft het aantal leerlingen dat verder gaat in technisch wetenschappelijke richtingen. Het traditionele fysicaonderwijs is dikwijls te veel gericht op kennisconsumptie door de leerling en wordt mede daardoor dikwijls als saai ervaren. Echte wetenschap echter wordt in hoge mate gestimuleerd door nieuwsgierigheid. Dit wordt vooral opgewekt door verrassende verschijnselen waar de student niet onmiddellijk een intuïtief antwoord op heeft. Daarom wil dit project een experimenteerkit ontwikkelen en ter beschikking stellen van leerkrachten SO waarvan de proeven uitblinken door eenvoud, fascinatie en verrassing.

Deze benadering laat verder toe dat elke leerling enerzijds een zelfontdekkend proces doormaakt, wat garant staat voor een zeer diepgaande interesse. De kritische kijk in de omgeving, het waarnemen en willen verklaren van op het eerste zicht dagelijkse fenomenen zijn essentieel. Verder ook het binnen de klas voeren van een discussie of het trekken van conclusies, in groep, uit een experiment.

Voor de leraar anderzijds, is het gebruik van de experimenteerkit eveneens aanlokkelijk omdat het gebruik ervan zeer gemakkelijk is door de eenvoud van de experimenten én omdat hij op die manier zijn lessen ook voor de leerlingen interessanter kan maken. Bij elke proef zal aangeduid worden waar en hoe ze in het leerprogramma passen. Verder wordt gezocht naar een goede aansluiting op de eindtermen voor tweede en derde graad van het secundair onderwijs. De leerkracht moet de katalysator zijn van de experimenten die zich in de kit bevinden: hij doet ze in de klas, of laat ze gebeuren. Hij doet ze als deel van de les, of bij gelegenheden die leerlingen moeten motiveren (namiddagsessies, opendeurdagen, voor ouders eventueel). Het project is zo opgevat dat het zeer drempelverlagend werkt naar de leraar toe.

 

Doelstellingen

Pedagogisch:

Didactisch:

Praktisch

Het doel van het project is eenvoudig proefmateriaal via de kit ter beschikking te stellen. In meer algemene termen gaat het om proefopstellingen en alle benodigde materiaal, tot de kleinste dingen toe. Daarnaast enkele eenvoudige speeltuigen die op fysica gebaseerd zijn. Daarnaast wordt een map samengesteld met zoveel mogelijk documentatiemateriaal en verklaringen van de verschijnselen: dit onder de vorm van cd en werkbladen voor leraars en waar nodig voor leerlingen. Verder wordt achtergrondmateriaal en informatie via een website aangeboden.

Details inhoud van de koffer

Halogeenlamp Plastiek ‘eitje’ met loodkorrels Voorwerpje
Houder voor lamp 2 kettingen en een touwtje in filmrolletje Toestelletje
Kam Autootje met satéstokje als blokkering Pen In houder
Spiegelhouder 2 stalen spijkers Aan sleutelhanger
3 spiegels (15 cmx15cm) Opstelling Drinkende vogel
Glycerine Ronde schotel (klein) Waggelschuitje
Rechthoekig plexi bakje (klein) Filmrolletje met zout Knijpkat
2 prisma's Filmrolletje met zagemeel Koffer, 2 delen, noppenplastiek op de bodem
2 meetspuitjes, 5 ml 2 plastiek lepeltjes 1 statiefvoet
Rechthoekig plexi bak (groot) Doosje met inhoud 2 staven van 70 cm
Glazen roerder Al-schotel met piepschuim beker 1 noot
Maatcilinder, 100 ml Lat van 40 cm 1 klem
Ronde cilindrische schotel Rond wiel met gaten 1 plaat uit unalit (wit/bruin)
Spelden in cilindertje 4 ijzeren cilindrische massa's 1 plaat multiplex 5 mm
3 plastiek bekers 2 polarisatiefilters Spanningsbron
Glazen buisje Kleefband
Trechter Vier blokjes
Houten stokje van 40 cm Pingpong balletje
2 onthoofde 1/2 l flesjes Hals van grote petfles
2 l fles met zand Plasmabol
Bruine beker Buislamp CD
Loodkorrels in flesje 3 drinkrietjes Map met:
Filmrolletje aan houder Pakje couscous *beschrijvingen van de proeven
Luchtdrukaansteker Pakje zout *mapje met A en H letter
3 volledige flessen: leeg, halfvol, vol met zand Illusion (holle spiegel) *mapje met filtreerpapiertjes
Rondepuimsteen met rood rubber darm Blokje met touwtje *mapje met foto
Plexi plaat (20cm x7 cm) Pen met batterijen *mapje met ballonnen

Met deze inhoud kunt u de volgende proeven uitvoeren:

Proeven

Basisproeven

1 Schaduw van de kam
  Schaduw, halfschaduw.
2 Spiegelkwartet
  Stralengang in het geval 2 spiegels loodrecht op elkaar staan
3 Magische vloeistof
  ... invloed van de brekingsindex bij overgangen tussen verschillende stoffen.
4 AHHA
  Grenshoek
5 Laserlicht buigt door halogeenlamp
  Brekingsindex kan door externe factoren veranderd worden
6 Het onzichtbare stokje
  Stoffen met dezelfde brekingsindex
7 Schaduw van de pen
  Oppervlaktespanning, lenswerking
8 Speld van de bodem halen
  Hydrostatische druk, oppervlaktespanning
9 Ballon met zand
  Deeltjesmodel van de materie
10 Fles met zand opheffen
  Krachten bij deeltjes
11 De vreemde beker
  Beginsel van Pascal
12 Evenwicht kom
  Beginsel van Pascal
13 Het kantelend cilindertje
  Opwaartse stuwkracht
14 Luchtdrukaansteker
  Gaswetten, energiedichtheid
15 Onwillige fles
  Moment, krachten, wrijving
16 De Bermuda driehoek
  Opwaartse stuwkracht
17 Ketting tafel laten glijden
  Wrijvingskrachten, zwaartekracht
18 Auto op schuine helling
  Rollende versus glijdende wrijving
19 De twee spijkers
  Magnetisme
20 Het draaiende water
  Lorenzkracht
21 Elektrofoor
  Elektrostatica
22 Curve van de muntstukken
  Wrijving, energiebehoud
23 Het waggelwiel
  Moment
24 Schaduwring
  Interferentie
25 Kleefband
  Polarisatie

Varia

26 Vier blokjes: algemeen
27 Balletje in hals: luchtstromingen
28 Plasmabol: plasmatoestand; buislampen
29 Korrellagen: deeltjesmodel
30 AutoRemt: wrijving
31 Optische illusie: spiegelwerking van gebogen spiegels
32 Blokje op helling: wrijving, zwaartekracht
33 Spiegel in 3 dimensies: optica in 3 dimensies

Hebbedingen

1 Laserpen
2 Muntstuk uit plastiek halen
3 Twee kogels aan uiteinde
4 Thermodynamische pen
5 Blauwe LED
6 DrinkendeVogel
7 Waggelschuitje
8 Knijpkat