Starters en Energizers. Leuke, handige en nuttige werkvormen!

Werkgroep 22

C. Drukker & J. Flokstra

V.d. Capellen SG, Zwolle

Voor de bovenbouwleerlingen in de tweede fase is het nogal eens saai om de zoveelste keer op de dag of in de week zelfstandig te moeten werken. En als je toch zelf mag plannen dan wordt het al snel een gezellig lesuurtje. Hoe krijg je ze bij de les, zonder ervoor te zorgen dat jij nog harder moet werken dan de leerlingen zelf?

Dan is het handig om weet te hebben van activerende werkvormen! Dat zijn allerlei verschillende vormen, waarmee de leerlingen zelfstandig aan het werk kunnen. Ze zijn niet alleen bruikbaar voor natuurkunde, maar ook bij de andere natuurwetenschappen en bij ANW.

In de werkgroep hebben de docenten kennis kunnen maken met een groot aantal werkvormen. Bij een aantal hebben we verteld in welke situaties je die werkvorm kunt toepassen. Daarnaast zijn verschillende werkvormen uitgeprobeerd door de deelnemers. Tenslotte — het is een werkgroep — zijn de deelnemers aan de slag gegaan om zelf enkele activerende werkvormen uit te werken.

Al doende kwamen er weer nieuwe ideeën of variaties op een gegeven idee vanuit de groep.

Een mooi begin om de 'saaie' lessen effectiever en meer activerend te maken.