[an error occurred while processing this directive]

Kloo 2006: Digitaal authenthiek toetsen van wiskunde

Algemeen
Dit onderzoek gaat over het digitaal toetsen van wiskundeonderwijs, en dan met name de vraag hoe met digitale toetsen het authentieke karakter van het wiskunde-onderwijs tot zijn recht kan komen.
Vergelijking toetssoftware
Voor het onderzoek zijn enkele gangbare software pakketten geanalyseerd. In onderstaande tabel zijn de gegevens opgenomen van 7 onderzochte pakketten.



1 Maple TA 1 ja ja ja nee ja ja xxx 20070207 2 DITwis 1 ja nee nee nee ja nee xx weinig/geen proces of antwoord: alleen antwoord telt, geen ruimte voor proces, opm. door gerichte feedback meer diagnostisch dan 'eindtoets' 20070207 3 DWO 1 ja ja nee nee ja ja xxx 20070207 4 Questionmark Perception 3 ja ja nee ja nee nee xx 20070207 5 Hot potatoes 1 ja ja nee nee nee nee xx 20070207 6 WIMS 1 ja ja ja nee ja ja xxx 20070207 7 WinToets 2 ja ja nee ja nee nee xx 20070207


Handreiking
De handreiking bij dit onderzoek is bedoeld voor docenten wiskunde voortgezet onderwijs, werkzaam in havo/vwo en vmbo/mbo, en bestaat uit twee delen:
  • Stappenplan
    Het stappenplan laat zien welke vragen beantwoord moeten worden om zelf tot adequaat gebruik van digitale toetsen bij de wiskundeles over te gaan.
  • Vergelijking toetssoftware
    Zie de tabel
Onderzoeksverslag
In dit onderzoeksverslag wordt ten eerste beschreven de achtergrond van de vraag vanuit de vragensteller: het Amadeus Lyceum in Leidse Rijn (De Meern). Dit gebeurt in Hoofdstuk 1. Vervolgens wordt in hoofdstuk 2 ingegaan op de theoretische achtergronden. Dit wordt gedaan n.a.v. een verkenning van de literatuur. Hoofdstuk 3 beschrijft de uitvoering van het onderzoek en de resultaten. Hoofdstuk 4 sluit af met een samenvatting en conclusies.
Verwijzingen
Overzicht bijgewerkt
  • 20070608
  • 20070207
  • 20060509