[an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]

Nieuwe Wiskrant 30-2, december 2010

Het verfilmen van Sphereland

S. Caplan & D. Johnson

Op het moment van schrijven is het nog niet zeker of Seth Caplan aanwezig zal zijn op de komende editie van de NWD om zelf zijn film Sphereland te presenteren. In ieder geval heeft hij als voorproefje samen met de regisseur Dano Johnson dit artikel geschreven (PDF).

Rekenen bij Economie

L. Kneppers

Veel docenten economie pakken rekenopgaven anders aan dan de leerlingen geleerd hebben. Lenie Kneppers laat zien waar de verschillen zittten. Dat is voor de wiskundedocent interessant om te weten, maar lezer: wellicht kunt u ook een kopie van dit artikel aan uw economiecollega geven (PDF).

Metameer doet mee(r)

T. Goris

Een school in beweging, net een nieuwe naam en een nieuwe locatie, en dan voor het eerst deelnemen aan de Alympiade en de wiskunde B-dag... En omdat het een school voor tweetalig onderwijs (tto) is, doet een aantal teams mee in het Engels. De voorzitter van de Alympiadecommissie, Tom Goris, ging er op bezoek en noteert hier zijn verslag (PDF).

Wat te bewijzen is (51)

M. Kindt

Eulers Latijn is misschien Grieks voor u, maar Martin Kindt leidt de lezer zonder aarzeling langs het bewijs voor de stelling dat in elk veelvlak de som van het aantal ruimtehoeken en het aantal zijvlakken twee meer is dan het aantal ribben (PDF).

De inzet van ict in het Duitse eindexamen

G. Greefrath, H.-J. Elschenbroich & R. Bruder

In Duitsland heeft men ervaring met eindexamens mét en zonder ict of rekenmachine. En omdat ieder Bundesland zijn eigen regelingen heeft, zijn die ervaringen behoorlijk uiteenlopend en kunnen dus vergeleken worden. De auteurs bespreken die verschillen (PDF).

De tegelsnedemethode

R. Sarhangi

Reza Sarhangi, de grondlegger en president van de Bridges-organisatie die jaarlijks de gelijknamige conferentie organiseert, gaf dit jaar (juli 2010, Pécs, Hongarije) zelf een workshop over een alternatieve constructiewijze van islamitische mozaïeken. Dit artikel is een voorproefje op de komende NWD, waar ook een aantal workshops over islamitische mozaïeken op het programma staat (PDF).

Gewoon een leuke les

A. van der Roest

Ab van der Roest verving een les en hield een wervelend klassengesprek over combinatoriek (PDF).

Onoplosbare sudoku’s

P.W.H. Lemmens

Kan een sudoku vastlopen op het laatst in te vullen veld? Piet Lemmens dacht intuïtief van niet, maar wilde zeker weten of dat ook echt zo was. Hier volgt een verslag van zijn zoektocht naar het antwoord op die intrigrerende vraag (PDF).

Het belang van handelsrekenen in het onderwijs

L. Brenner & G. Peerboom

Lydia Brenner en Guusje Peerboom vroegen zich in het kader van hun studie af waar het wiskundeonderwijs in de achttiende eeuw zich mee bezighield. Door een groot aantal schoolboeken uit archieven te bestuderen kwamen ze tot een verrassende conclusie: vrijwel alles staat ten dienste van de handel. Dat vraagt om een verklaring... (PDF).

Klik hier voor een uitgebreide lees- en literatuurlijst bij dit artikel.

Wiskunde en de Top 2000

T. Goris

De Radio2 Top 2000 beleeft dit jaar de twaalfde editie en ook dit jaar zijn er weer zo’n twee miljoen stemmen uitgebracht. Ongeveer tienduizend mensen vulden ook de enquête in na het stemmen. Een van de enquêtevragen levert verrassende resultaten op. Top 2000-redacteur en ‘Radio 2 & 5-huisstatisticus’ Tom Goris analyseert die ene vraag (PDF).

Logica binnen wiskunde C

R. van Bergen

Logisch redeneren is een van de domeinen in het wiskunde C-programma dat in 2014 ingevoerd wordt. Remy van Bergen bespreekt drie bronnen die als lesmateriaal gebruikt kunnen worden en geeft een aantal aanbevelingen voor de ontwikkeling van het nieuwe materiaal (PDF).

In memoriam: Pierre Marie van Hiele

H. Broekman (PDF)

 
[an error occurred while processing this directive]