[an error occurred while processing this directive]
21 maart j.l. hield Jan van Maanen zijn oratie. Hier vindt u de volledige en authentieke tekst (PDF).
In een van de eerste afleveringen van deze rubriek werd de eigenschap x + y + z = h van de gelijkzijdige driehoek besproken. Deze wordt opnieuw onder de loep genomen, maar nu met een puur meetkundig bewijs (PDF).
In het top3c project, een initiatief van de Fontys Lerarenopleiding Tilburg, maken docenten, lerarenopleiders en studenten onderwijs in samenwerking met bedrijven en maatschappelijke instellingen. De vmbo-leerlingen van het Midden Brabant College te Tilburg leerden wiskunde binnen een project met het TweeSteden ziekenhuis. Het project won de Wiskunde Scholenprijs en de innovatieprijs. Lees over het ontstaansproces van het project Smakelijk eten? (PDF)
Een jaar geleden deed het Dongemond college te Raamsdonksveer mee aan de pilot om het centraal schriftelijk examen met behulp van de computer af te nemen. Johan Akkermans beschrijft de organisatie en maakt een vergelijking tussen de papieren en de digitale opgaven (PDF).
Bij het vak biologie is practicum gebruikelijk, en het bedenken en uitvoeren van praktische opdrachten en profielwerkstukken vormt geen enkel probleem. Bij wiskunde ligt dit wel anders, en een combinatie met biologie kan wel eens een opluchting betekenen. Maarten Foeken geeft daar een voorbeeld van (PDF).
Mariette van Dam beschrijft een onderzoek naar taalgerichte wiskundelessen. Onderzocht is of deze het leren van vaktaalwoorden positief beïnvloeden, en leiden tot een beter begrip van de inhoud van het vak. Nadat in de vmbo-klas waar het onderzoek plaatsvond de betekenis van het woord ‘communiceren’ was uitgelegd, vroeg één van de leerlingen: ‘Juf, mogen we dan nu communiceren?’ (PDF)
Golven op het zeeoppervlak kun je zien. Maar er zijn ook golfverschijnselen die zich onder water afspelen, op het grensvlak van diverse waterlagen. Op de laatste nwd liet Leo Maas zijn licht schijnen op de vraag hoe deze golven zichtbaar te maken zijn (PDF).
M. Doorman, P. Boon, P. Drijvers, S. van Gisbergen
Een van de onderzoeken die gemeld zijn in de oratie van Jan van Maanen is Het gebruik van tools in een innovatief leerarrangement voor wiskunde. In dit artikel beschrijven Michiel Doorman, Peter Boon, Paul Drijvers en Sjef van Gisbergen de oriënterende activiteiten van een lessenserie over het functiebegrip (PDF).
Vanaf deze maand kan uw school benaderd worden met de mededeling dat de school tot de TIMMS steekproef van 270 scholen behoort en de vraag om aan Timss-Advanced mee te werken. Marjolein Drent en Martina Meelissen geven in dit artikel aan wat er precies onderzocht gaat worden. Moge bekendheid met de inhoud evenredig zijn met de bereidheid mee te werken... (PDF)