 | Opvermenigvuldigen Een les over delen maar dan beredeneerd vanuit vermenigvuldigen |
Video
- De groenteboer over rekenen (algemeen)
- De groenteboer en de vraag over de bol touw
- De patatboer en de vraag over de bol touw
- De marktbezoekster en de vraag over de bol touw
|
|
Aftrekken is moeilijker dan optellen. En delen is veel moeilijker dan vermenigvuldigen. In deze les van de maand houden we een vurig pleidooi om veel deelproblemen op te lossen zonder een (algoritmische) deelprocedure. Hoe zou het handiger kunnen? Door op te vermenigvuldigen.
Centraal in deze les staat een probleem uit de Cito ppon-balans uit 2005: Juf heeft voor een handenarbeidles stukken touw van 2,75 meter nodig. Ze heeft een bol touw van 80 meter. Hoeveel stukken kan ze daaruit halen?
In 2004 kon minder dan 10% van de groep 8-bassischool leerlingen dit oplossen. Getroffen door dit povere resultaat ben ik de afgelopen 13 jaar met dit probleem bezig geweest. Met leerlingen uit groep 8, in de opleiding tot leerkracht basis- en voortgezet onderwijs, op ouderavonden en op de markt in IJmuiden.
Dat moet in 2018 toch beter kunnen. Hier het verslag van een les waarin bijna alle kinderen uit een groep 8 het probleem opvermenigvuldigend oplossen. Wat opvermenigvuldigen precies is, komt u in het verslag van deze les aan de weet.
Verwijzingen
|