Young children's spatial structuring ability and emerging number sense
FI Scientific Library, nr. 59. Van Nes, F. (2009) 359 pp.
  |  © freudenthal institute  |  Source  |  444 views  |  Home  |  

https://www.fisme.science.uu.nl/publicaties/literatuur/2009_proefschrift_van_nes.pdf

Abstract

Jonge kinderen kunnen beter worden voorbereid op reken-wiskundeonderwijs. Dit kan door de kinderen al in de kleutergroepen ruimtelijke structuren, zoals vingerbeelden en dobbelsteenpatronen, op verschillende manieren te helpen leren herkennen en toepassen.
Van Nes heeft voor haar onderzoek onder andere lesactiviteiten ontworpen om de ontwikkeling van ruimtelijk structureren te stimuleren. De kinderen die deze activiteiten hebben uitgevoerd, zijn doelgericht meer structureerstrategieën gaan gebruiken. Verder gaven de deelnemende leerkrachten aan dat ze bewuster zijn geworden van het belang van ruimtelijk structureren voor de vroege reken-wiskundige ontwikkeling.




  |  Freudenthal Institute: Home - Utrecht University  |  Freudenthal Collection: Home - Showcase - Archive  |  Subset: Freudenthal Institute  |