Characteristics of meaningful chemistry education: The case of water quality
FI Scientific Library, nr. 52. Westbroek, H. B. (2005)
  |  © freudenthal institute  |  Source  |  258 views  |  Home  |  

https://www.fisme.science.uu.nl/publicaties/literatuur/2005_westbroek_thesis.pdf

Abstract

Characteristics of meaningful chemistry education: The case of water quality. Dit proefschrift beschrijft een onderzoek dat tussen 1999 en 2005 is uitgevoerd aan het Centrum voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen aan de Universiteit Utrecht. Aanleiding voor het onderzoek is de observatie dat leerlingen scheikunde vaak een abstract en weinig relevant vak vinden. De vraag hoe scheikundeonderwijs zodanig vormgegeven kan worden, dat leerlingen werkelijk betrokken raken in het onderwijsleerproces stond centraal. Op grond van een literatuurstudie werden drie strategieën voor, of ?karakteristieken van betekenisvol scheikunde onderwijs? geïdentificeerd: context, need-to-know en aandacht voor de eigen inbreng van leerlingen. De verwachting was dat een adequate implementatie van deze karakteristieken in een onderwijsontwerp zou leiden tot gemotiveerde leerlingen die het nut van elke onderwijstaak inzien en die het gevoel hebben dat hun eigen inbreng ertoe doet.




  |  Freudenthal Institute: Home - Utrecht University  |  Freudenthal Collection: Home - Showcase - Archive  |  Subset: Freudenthal Institute  |