Verschillen tussen meisjes en jongens bij het vak rekenen-wiskunde op de basisschool ? Eindrapport MOOJ-onderzoek
FI Scientific Library, nr. 32. Van den Heuvel-Panhuizen, M. & Vermeer, H. J. (1999) 247 pp.
  |  © freudenthal institute  |  Source  |  504 views  |  Home  |  

https://www.fisme.science.uu.nl/publicaties/literatuur/1999_heuvelpanhuizen_verschillen_0-247.pdf

Abstract

In de onderzoeksvraag (Boekaerts, Bokhove, Gravemeijer en Treffers, 1995) die naar aanleiding van de tweede PPON bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen is ingediend, werd er van uitgegaan dat op de basisschool de reken-wiskunde-prestaties van de meisjes achterblijven bij die van de jongens. Het voorgestelde onderzoek richtte zich dan ook vooral op het vinden van mogelijkheden voor het wegwerken of minimaliseren van deze ongelijkheid. Als doel van het MOOJ-onderzoek werd gezien: het opsporen van mechanismen die voor het ontstaan van de verschillen verantwoordelijk zijn en het vinden van aangrijpings-punten om meisjes tot betere reken-wiskundeprestaties te brengen.




  |  Freudenthal Institute: Home - Utrecht University  |  Freudenthal Collection: Home - Showcase - Archive  |  Subset: Freudenthal Institute  |