Assessment and realistic mathematics education
FI Scientific Library, nr. 19. Van den Heuvel-Panhuizen, M. (1996) 303 pp.
  |  © freudenthal institute  |  Source  |  294 views  |  Home  |  

https://www.fisme.science.uu.nl/publicaties/literatuur/1996_heuvelpanhuizen_assessment.pdf

Abstract

Dit proefschrift beschrijft de consequenties van de realistische didactiek voor het toetsen van reken-wiskundekennis. Voor het basisonderwijs is het de eerste keer dat aan deze consequenties systematisch aandacht is besteed. De nadruk ligt op het toetsen als onderdeel van het onderwijsleerproces. De veranderde opvattingen over het vak rekenen-wiskunde vragen om andere toetsen dan de traditionele schriftelijke toetsen met alleen maar kale sommetjes of meerkeuzevragen. Het proefschrift geeft aan hoe anders getoetst kan worden. Dat schriftelijke toetsen zelfs informatief kunnen zijn als het jonge kinderen betreft, bleek toen een schriftelijke toets, gebaseerd op realistische principes, werd afgenomen aan het begin van het derde leerjaar (groep 3) van de basisschool. De ruim 400 leerlingen die aan dit onderzoek meededen bleken over veel meer wiskundige kennis en vaardigheden te beschikken dan door deskundigen was voorspeld. De toetsopgaven en de ermee gevonden resultaten trokken de aandacht van buitenlandse onderzoekers. De herhalingsonderzoeken die vervolgens in een aantal Europese landen zijn uitgevoerd, bevestigden de eerdere bevindingen.




  |  Freudenthal Institute: Home - Utrecht University  |  Freudenthal Collection: Home - Showcase - Archive  |  Subset: Freudenthal Institute  |