 | Eiersnijder 100 Activiteiten voor Onderzoek naar Beta Talenten van Jonge Kinderen | © freudenthal instituut | 287 views | Home | |
|  | | Beschrijving van de activiteit
Bèta Talenten van Jonge Kinderen - Activiteit 60
Techniek Systemen
Gebruiken
In deze activiteit onderzoekt het kind de werking
van de eiersnijder van Ikea. Hiermee kan een ei
zowel in plakjes als in partjes gesneden worden.
Door de constructie van het apparaat wordt de
gebruiker voor het probleem gesteld hoe je het ei
alleen in plakjes of alleen in partjes kunt snijden. De
eiersnijder wordt zo aan het kind aangeboden dat
beide messen omhoog geklapt staan. In deze stand
is het probleem om het ei in plakjes te snijden een
volgorde-probleem geworden. Eerst moet het
partjesmesje namelijk neergeklapt worden. Voor
jonge kinderen is het gebruik van dit soort
huishoudelijke apparaten niet een dagelijkse
bezigheid. Het achterhalen van de werking van de
eiersnijder is daarmee een onderzoekstaak. Omdat
het ei ongepeld wordt aangeboden, wordt het kind
ook voor het probleem gesteld of het ei direct kan
worden gesneden of dat de schaal er eerst af moet.
De volgende vraag is dan hoe de schaal van het ei af
kan. | |
Achtergrond
(pdf)
InformatieSamenvatting | Bèta Talenten van Jonge Kinderen - Activiteit 60
Techniek Systemen
Gebruiken
In deze activiteit onderzoekt het kind de werking
van de eiersnijder van Ikea. Hiermee kan een ei
zowel in plakjes als in partjes gesneden worden.
Door de constructie van het apparaat wordt de
gebruiker voor het probleem gesteld hoe je het ei
alleen in plakjes of alleen in partjes kunt snijden. De
eiersnijder wordt zo aan het kind aangeboden dat
beide messen omhoog geklapt staan. In deze stand
is het probleem om het ei in plakjes te snijden een
volgorde-probleem geworden. Eerst moet het
partjesmesje namelijk neergeklapt worden. Voor
jonge kinderen is het gebruik van dit soort
huishoudelijke apparaten niet een dagelijkse
bezigheid. Het achterhalen van de werking van de
eiersnijder is daarmee een onderzoekstaak. Omdat
het ei ongepeld wordt aangeboden, wordt het kind
ook voor het probleem gesteld of het ei direct kan
worden gesneden of dat de schaal er eerst af moet.
De volgende vraag is dan hoe de schaal van het ei af
kan. |
Trefwoorden | Techniek, Science |
Doelgroep | PO groep 2, PO groep 3, PO groep 4, PO groep 5, PO groep 6, Primair Onderwijs, Voor- en vroegschoolse educatie |
Datum laatste bewerking | 02-11-2012, ORG: null |