| Schelpenzoeker 100 Activiteiten voor Onderzoek naar Beta Talenten van Jonge Kinderen | © freudenthal instituut | 256 views | Home | |
| | | Beschrijving van de activiteit
Bèta Talenten van Jonge Kinderen - Activiteit 28
Levende systemen
Determineren
In deze activiteit onderzoekt het kind het gebruik
van een zoekkaart om schelpen te voorzien van de
juiste naam. Een zoekkaart is een hulpmiddel bij het
determineren van objecten. Op de zoekkaart zijn
alle soorten te zien en er staat een omschrijving bij.
Het systeem van een zoekkaart is gebaseerd op een
boomdiagram. Met behulp van verschillende vragen
wordt de gebruiker door het schema heen geleid.
Elke vraag leidt tot twee takken in het
boomdiagram. De uiteindelijke uitkomst is de
soortnaam. Het kind onderzoekt met een zoekkaart
(van Stichting Veldwerk Nederland) een verzameling
schelpen van het Noordzeestrand. Het onderzoek
vraagt van het kind om de objecten heel goed te
bekijken op de kenmerken die het schema
beschrijft. Bij jonge kinderen zijn met name
verschillen in grootte en kleur belangrijke afleiders
bij het beantwoorden van vragen over kenmerken.
Materiaal | |
Achtergrond
(pdf)
InformatieSamenvatting | Bèta Talenten van Jonge Kinderen - Activiteit 28
Levende systemen
Determineren
In deze activiteit onderzoekt het kind het gebruik
van een zoekkaart om schelpen te voorzien van de
juiste naam. Een zoekkaart is een hulpmiddel bij het
determineren van objecten. Op de zoekkaart zijn
alle soorten te zien en er staat een omschrijving bij.
Het systeem van een zoekkaart is gebaseerd op een
boomdiagram. Met behulp van verschillende vragen
wordt de gebruiker door het schema heen geleid.
Elke vraag leidt tot twee takken in het
boomdiagram. De uiteindelijke uitkomst is de
soortnaam. Het kind onderzoekt met een zoekkaart
(van Stichting Veldwerk Nederland) een verzameling
schelpen van het Noordzeestrand. Het onderzoek
vraagt van het kind om de objecten heel goed te
bekijken op de kenmerken die het schema
beschrijft. Bij jonge kinderen zijn met name
verschillen in grootte en kleur belangrijke afleiders
bij het beantwoorden van vragen over kenmerken.
Materiaal |
Trefwoorden | Science |
Doelgroep | PO groep 2, PO groep 3, PO groep 4, PO groep 5, PO groep 6, Primair Onderwijs, Voor- en vroegschoolse educatie |
Datum laatste bewerking | 02-11-2012, ORG: null |