Spiegel
100 Activiteiten voor Onderzoek naar Beta Talenten van Jonge Kinderen
  |  © freudenthal instituut  |  571 views  |  Home  |  

Beschrijving van de activiteit

Bèta Talenten van Jonge Kinderen - Activiteit 2
Natuurkundige systemen
Optica

In deze activiteit wordt de spiegel verkend door erover te praten en door ermee te manipuleren. Spiegels zijn in het dagelijks leven van jonge kinderen bekende objecten. Ze weten dat je naar jezelf kunt kijken in de spiegel. Dat het waarnemingsveld in de spiegel te beïnvloeden is door een andere positie ten opzichte van de spiegel in te nemen of door de spiegel te draaien, is echter een onbekend fenomeen. Het is de bedoeling dat het kind uitzoekt hoe je bepaalde objecten kunt zien in een spiegel en welke invloed het manipuleren met de spiegel heeft op het waarnemingsveld. Eerst wordt aan het kind gevraagd wat je ziet als je recht in de spiegel kijkt. Vervolgens wordt de vraag gesteld of je ook het beeld van bepaalde objecten in de spiegel kunt krijgen. Deze vraag lokt manipulatie met de spiegel uit. Na enige oefening met het manipuleren van de spiegel in de hand wordt het perspectief verschoven naar het positioneren van de spiegel op tafel om objecten zichtbaar te krijgen die verborgen staan opgesteld achter een muurtje

Achtergrond

Achtergrond (pdf) met extra ideeen bij deze taak.

Gerelateerd
Video
Anne en de spiegel
Anne is vier jaar en twee maanden oud


Informatie

  |  Freudenthal Instituut: Home - Universiteit Utrecht  |  Freudenthal Collectie: Home - Showcase - Archief  |  Subset: TalentenKracht  |