Tim en de trapkogelbaan
Activiteit, video van Talentenkracht
  |  © freudenthal instituut  |  Bron  |  630 views  |  Home  |  

Beschrijving van de activiteit

De trapkogelbaan is een type knikkerbaan waar de knikkers, door aan een slinger te draaien, naar boven getild worden alvorens ze naar beneden rollen. De treden lopen op in lengte en worden op en neer bewogen door een as met daarop excentrische geplaatste schijven. Door een lichte helling van de treden naar beneden komt de knikker steeds op de volgende trede terecht. We vragen kinderen eerst om te voorspellen wat er zal gebeuren als je aan het slingertje draait. Na een paar keer draaien vragen we ook wat er zal gebeuren als je de andere kant op draait. Welke kant gaat de knikker dan op? En wat zal er gebeuren als je meerdere knikkers in het gootje legt? De trapkogelbaan is zo veranderd dat de treden er ook uit kunnen en de kinderen gevraagd kunnen worden om hem weer in elkaar te zetten.



Beschrijving van de videoclip

Tim (7 jaar 10 maanden) begint gelijk te draaien aan de slinger van de knikkerbaan. “Kijk eens wat ik heb meegebracht” zegt de onderzoeker. Tim ziet gelijk dat het een knikkerbaan is. “Ik zie geen knikkers,” daagt de onderzoeker hem uit. “Maar er zou een knikker op kunnen …” antwoordt Tim. Hij ziet al hoe het werkt en demonstreert gedetailleerd (zonder knikker) aan de onderzoeker wat er dan allemaal met de knikker gebeurt. Ze proberen het uit met een knikker. De onderzoeker zegt: “Kijk er gebeurt precies wat je zegt!” Tim twijfelde er geen moment aan: “en zo kun je uren door blijven draaien!” De onderzoeker biedt meer knikkers aan. Tim denkt dat die allemaal naar de volgende trede getild worden. In de praktijk blijkt er steeds een trede open te blijven. “Ja dat moet ook,” stelt Tim heel resoluut, “anders kan die knikker er niet naar toe rollen.” De onderzoeker haalt alle tredes eruit, legt ze neer en vraagt Tim of hij ze terug kan plaatsen. Dat lijkt hem geen probleem. Hij ziet snel dat ze allemaal op volgorde van klein naar groot moeten en waarheen de schuine bovenkant moet aflopen, hij kan het ook beredeneren. Voor hem is de uitdaging nog niet afgelopen. Hij wil het ook in omgekeerde volgorde proberen, van groot naar klein. Ook dan krijgt hij de knikkers in beweging, maar het totale effect van de baan is weg.



Klik hier als de video niet direct afspeelt




  |  Freudenthal Instituut: Home - Universiteit Utrecht  |  Freudenthal Collectie: Home - Showcase - Archief  |  Subset: Wetenschap & Technologie  |