Sydney, Rianne, Emilie en Alexandra en de dobbelsteen
Activiteit, video van Talentenkracht
  |  © freudenthal instituut  |  Bron  |  419 views  |  Home  |  

Beschrijving van de activiteit

Het gooien met een dobbelsteen is voor de meeste kinderen gevoelsmatig een eerlijke manier om een spel te spelen of een beslissing te nemen. Bij goochel-/feestwinkels zijn dobbelstenen te koop met een verzwaarde één, waardoor je veel vaker zes gooit dan het toeval toelaat. Als je met een gewone en een verzwaarde dobbelsteen de uitdaging aangaat ?wie gooit het eerste 10x zes? dan kun je de uitslag met zekerheid voorspellen! Kinderen blijven eindeloos geloven in eerlijk spel en ?gokken? eerder op winnen door ervaring, oefening en geluk dan op vals spelen.



Beschrijving van de videoclip

De onderzoeker, Emile, Rianne, Sydney en Alexandra (groep 5) zitten aan de tafel. De onderzoeker heeft twee dobbelstenen en wil met de kinderen dobbelen om ‘wie heeft het eerste 10x zes gegooid’. Ze gaan er van uit dat het een eerlijk spel wordt. De onderzoeker wedt dat hij het vaakst zes zal gooien. Hij begint met Alexandra, de stand wordt 10-3 voor de onderzoeker. De kinderen geven meerdere redenen aan: geluk, veel oefenen, vaker doen, …. Als hij tegen Emile gaat spelen, wordt de stand 10-3 voor de onderzoeker. De kinderen gaan er nu van uit dat een goocheltruc ook wel eens de reden voor het winnen kan zijn. Als de onderzoeker tegen Sydney gaat spelen, wedt hij dat Sydney gaat winnen. Het klopt, Sydney wint met 10-2. Maar waarom? Is de onderzoeker expres slecht gaan spelen, is er toch een goocheltruc. De onderzoeker legt hen uit waarom hij kan voorspellen waarom de een of de ander zal winnen met het gooien van de zes en hoe dat komt.



Klik hier als de video niet direct afspeelt


  |  Freudenthal Instituut: Home - Universiteit Utrecht  |  Freudenthal Collectie: Home - Showcase - Archief  |  Subset: Wetenschap & Technologie  |