Karolien en het dierenrijk
Activiteit, video van Talentenkracht
  |  © freudenthal instituut  |  Bron  |  601 views  |  Home  |  

Beschrijving van de activiteit

Het kind krijgt een verzameling plastic diertjes voor zich, met de vraag om er groepjes van te maken. Hoe langer kinderen op school zitten hoe meer informatie ze hebben over (wetenschappelijke) indelingen van het dierenrijk. Hier mogen ze aan de hand van eigen argumenten (criteria) bepalen welke dieren bij elkaar horen. Elke indeling is legitiem, als de kinderen maar kunnen uitleggen waarom de dieren bij elkaar horen. De taak van de begeleider is het vragen waarom een bepaald dier in dat groepje hoort en waarom niet in een ander groepje. Mogelijke indelingen: dieren die op het land, in de lucht of in het water leven; dieren die nu nog voorkomen en dieren die zijn uitgestorven; landen of werelddelen waarin ze voorkomen; soort voedsel dat ze eten; de manier waarop ze hun jongen krijgen.



Beschrijving van de videoclip

Karolien (4 jaar 11 maanden) krijgt van de onderzoeker ongeveer 40 plastic diertjes. De onderzoeker zegt: “Kijk eens wat we hier hebben!” Karolien begint enthousiast diertjes op te pakken en te benoemen. Ze kent ze heel goed van naam. “Kijk dit lijkt op een zebrapad, dit is dus een zebra!” roept ze trots. De onderzoeker stelt voor de dieren bij elkaar te zetten die bij elkaar horen. Karolien legt vogels die in het water liggen bij elkaar. Ze is heel gedecideerd. Er zijn vogels bij die kunnen vliegen en die niet kunnen vliegen zoals de flamingo. Ze maakt ook een groepje bosdieren. De dinosaurus komt bij de olifanten, die zijn ook heel groot. Ze onderscheidt vogels in het water en vogels in de bomen. Als de onderzoeker doorvraagt naar het waarom is Karolien best bereid om dieren van groepje te wisselen. “Als de slang een waterslang is, kan die ook in het water leven.” Ze pakt de dino op: “Die kan ook in het water leven!”



Klik hier als de video niet direct afspeelt


  |  Freudenthal Instituut: Home - Universiteit Utrecht  |  Freudenthal Collectie: Home - Showcase - Archief  |  Subset: Wetenschap & Technologie  |