Jurgen en Elsa en de duploventilator
Activiteit, video van Talentenkracht
  |  © freudenthal instituut  |  Bron  |  1081 views  |  Home  |  

Beschrijving van de activiteit

Ter introductie spelen de kinderen met geschakelde tandwielen die vastgezet zijn op een vlakke ondergrond. Hierbij moeten ze ontdekken dat: - bij twee tandwielen (verschillend in grootte) die aan elkaar geschakeld zijn, de draaisnelheid van het kleine tandwiel groter is dan die van het grote tandwiel; - twee aan elkaar geschakelde tandwielen altijd een tegengestelde draairichting hebben. Daarna krijgt het kind een ventilator te zien die gemaakt is met behulp van constructie-Lego. Door aan een handeltje te draaien, gaat een tandwiel draaien, dat op zijn beurt een ventilator aandrijft. Echter, de ventilator draait even snel als het tandwiel dat wordt rondgedraaid. Dat moet beter kunnen! Met behulp van tandwielen (van verschillende afmeting) moet het kind proberen de ventilator met dezelfde inspanning heel veel sneller te laten draaien. Jurgen (8 jaar en 8 maanden) en Elsa (9 jaar) zitten aan tafel en de onderzoeker laat hen de draaiende duploventilator zien. Elsa heeft wel een idee om de ventilator sneller te laten draaien door de tandwielen aan te passen. Jurgen knikt bevestigend. De nieuwe constructie laat zien dat alles even hard draait, dat is niet de bedoeling. De onderzoeker doet een voorstel, dan blijkt dat de ventilator juist zachter draait dan de slinger waaraan je draait. Dat is helemaal niet de bedoeling. De kinderen maken in samenspraak met de onderzoeker een constructie die in eerste instantie aanloopt, maar ook daar wordt een oplossing voor gevonden. De nieuwe ventilator werkt geweldig, als je aan de slinger draait, draait de ventilator heel snel rond.



Beschrijving van de videoclip

Jurgen (8 jaar en 8 maanden) en Elsa (9 jaar) zitten aan tafel en de onderzoeker laat hen de draaiende duploventilator zien. Elsa heeft wel een idee om de ventilator sneller te laten draaien door de tandwielen aan te passen. Jurgen knikt bevestigend. De nieuwe constructie laat zien dat alles even hard draait, dat is niet de bedoeling. De onderzoeker doet een voorstel, dan blijkt dat de ventilator juist zachter draait dan de slinger waaraan je draait. Dat is helemaal niet de bedoeling. De kinderen maken in samenspraak met de onderzoeker een constructie die in eerste instantie aanloopt, maar ook daar wordt een oplossing voor gevonden. De nieuwe ventilator werkt geweldig, als je aan de slinger draait, draait de ventilator heel snel rond.



Klik hier als de video niet direct afspeelt


  |  Freudenthal Instituut: Home - Universiteit Utrecht  |  Freudenthal Collectie: Home - Showcase - Archief  |  Subset: Wetenschap & Technologie  |