Annelore, Bob, Stijn en Jente en de dobbelsteen
Activiteit, Talentenkracht
  |  © freudenthal instituut  |  Bron  |  417 views  |  Home  |  

Beschrijving van de activiteit

Het gooien met een dobbelsteen is voor de meeste kinderen gevoelsmatig een eerlijke manier om een spel te spelen of een beslissing te nemen. Bij goochel-/feestwinkels zijn dobbelstenen te koop met een verzwaarde één, waardoor je veel vaker zes gooit dan het toeval toelaat. Als je met een gewone en een verzwaarde dobbelsteen de uitdaging aangaat ?wie gooit het eerste 10x zes? dan kun je de uitslag met zekerheid voorspellen! Kinderen blijven eindeloos geloven in eerlijk spel en ?gokken? eerder op winnen door ervaring, oefening en geluk dan op vals spelen.



Beschrijving van de videoclip

Annelore, Bob, Stijn en Jente zitten met de onderzoeker rond de tafel. Ze hebben twee dobbelstenen. “Kan jij goed zes gooien?” vraagt de onderzoeker. De kinderen vinden van niet. Bob twijfelt. Hij wil het wel aangaan en is vooral goed in het gooien van vijven en eenen, vindt hij zelf. De onderzoeker en Bob beginnen te gooien en gaan door tot de onderzoeker vijf keer en Bob drie keer zes gooide. De onderzoeker vraagt: “Kan dat zomaar?” De kinderen vinden van wel. Dan gaan ze door, tot de onderzoeker tien keer zes en Bob vijf keer zes gooide. De onderzoeker vraagt: “Kan ik beter zessen gooien dan hij?” De kinderen denken van niet, het ligt eraan …….. Bob begint te lachen en stelt voor dat ze van dobbelsteen ruilen. De onderzoeker wil wel graag weten waarom. “Voor de lol,” zegt Bob. Ze ruilen en beginnen weer te dobbelen. Bob is nu aan de winnende hand. “Het ligt aan de dobbelsteen”, roept een van de kinderen. De anderen sluiten zich daar bij aan. Eén van de kinderen roept dat de ene dobbelsteen zwaarder is. De onderzoeker geeft beide dobbelstenen aan Bob zodat hij uit kan maken of dat zo is.



Klik hier als de video niet direct afspeelt


  |  Freudenthal Instituut: Home - Universiteit Utrecht  |  Freudenthal Collectie: Home - Showcase - Archief  |  Subset: Wetenschap & Technologie  |