Jip en de spuitlift
Activiteit, Talentenkracht
  |  © freudenthal instituut  |  Bron  |  1175 views  |  Home  |  

Beschrijving van de activiteit

De basis voor deze activiteit is ?de luchtspuit?: kinderen wordt gevraagd om de werking van twee door een slangetje aan elkaar gekoppelde plastic sondespuiten te onderzoeken. Het is een gesloten druksysteem, waarbij het indrukken van de ene zuiger zorgt voor het uitschuiven van de andere zuiger. Bij de spuitlift wordt het kind uitgedaagd om dit mechanisme te gebruiken voor het omhoog brengen van de schaarlift. Hoe moet je de luchtspuit in de schaarlift plaatsen om het systeem in werking te zetten en hoe kun je de werking verbeteren. Hoeveel kracht kun je er mee genereren? Een dubbel technisch probleem, hoe gebruik je druk om een mechanisch systeem in werking te zetten.



Beschrijving van de videoclip

Jip (5 jaar 11 maanden) en de onderzoeker zitten aan tafel. Jip speelt met de luchtspuit, die kent ze al. De onderzoeker zet de spuitlift klaar en zegt: “Nou moet je eens even kijken, als ik dit zo op til…, Jip vult aan: “Dan is het net een strijkplank of een duikplank.” De onderzoeker beaamt dat. Ze speelt nog steeds met de luchtspuit. De onderzoeker demonstreert: “Kijk als ik dit ding optil dan komt de strijkplank of duikplank omhoog.” “Zouden we dat (de luchtspuit) kunnen gebruiken om die strijkplank omhoog te duwen?” Jip heeft er weinig vertrouwen in. Ze probeert de spuit in de daarvoor aangebrachte opening te schuiven, het lukt haar, maar de constructie blijkt ondanks haar correcte inzicht, zo niet echt te werken. De onderzoeker laat haar even begaan en suggereert dan om de spuit er vanaf de andere kant in te steken. Dat blijkt een goede oplossing. De spuit wordt ingestoken, dicht geduwd, het slangetje bevestigd, de andere spuit uitgeschoven en dan kan de lift gebruikt worden, maar niet maximaal omhoog. Als de onderzoeker het slangetje van de buitenste spuit los haalt (de vaste spuit is dan half uitgeschoven) en de andere spuit maximaal uitgeschoven bevestigt, neemt Jip het gelijk weer over en constateert enthousiast dat de lift zo maximaal omhoog kan. Ook al twijfelt de onderzoeker, Jip denk dat de lift een pot met knikkers kan opheffen. Ze kijkt verrukt naar de onderzoeker wanneer ze het demonstreert. Ze doet het een paar keer en kan het ook langzaam. Het lijkt wel een lift. Ze zet hem op de laagste stand, haalt de pot knikkers eraf en zegt: “Dan kun je er zo uitstappen en zo weer in.” Ze zet de pot met knikkers weer op de lift en doet hem weer omhoog.



Klik hier als de video niet direct afspeelt




  |  Freudenthal Instituut: Home - Universiteit Utrecht  |  Freudenthal Collectie: Home - Showcase - Archief  |  Subset: Wetenschap & Technologie  |