 | Drummen Stel de drums in en maak een ritme volgens het patroon | © freudenthal instituut | 599789 views | Home | |
Deze website heeft momenteel te kampen met problemen bij java-gebaseerde spelletjes.
Er wordt aangewerkt.
>>>Lees meer
Het programma hieronder maakt van je computer een drumcomputer. Probeer het
maar. Je kunt opgeven hoeveel tikken je wil horen per minuut; "beats per
minute" of "bpm" heet dat in het Engels.
De opdrachten staan onderaan op deze pagina:
|

Je hebt vast al gezien dat onder de drumknoppen het drumpatroon komt te staan.
Kun je het patroon maken van het plaatje dat we hierboven hebben gezet? Welke getallen moeten dan bij de groene en de rode lampjes?

Nederlandse liedjes zijn meestal in vierkwartsmaat. Dat betekent dat je steeds 1,2,3,4 - 1,2,3,4 kunt tellen. Heel soms is een liedje in drieën. In Afrikaanse ritmes loopt het vaak door elkaar. De ene trommel slaat een ritme in vieren, de ander in drie.
Een heel, heel simpele versie hoor je als je groen op 90 zet, en rood op 120.
In plaats van 90 en 120 kun je ook andere getallen gebruiken. Dan gaat het misschien iets langzamer, of iets sneller, maar het ritme klinkt hetzelfde.
Vind twee andere getallen die hetzelfde ritme opleveren als 90 tegen 120.
Vraag je oma maar eens of ze nog een wals kan dansen: "1,2,3 - 1,2,3 - 1,2,3".
Op onze drummachine maak je een wals zo:
- Zet groen op 41 en rood op 123,
- Laat groen aan allebei de kanten op "Drum 1" staan, en zet rood aan allebei de kanten op "Drum 2".
Vindt je oma het mooi?
41 en 123 zijn geen mooie, ronde getallen. Dat hoeft ook niet,
want er zijn wel vijftig manieren om een wals te maken. Weet jij andere getallen?
InformatieSamenvatting | Dit spel maakt van je computer een drumcomputer. Je kunt opgeven hoeveel tikken je wilt horen per minuut. Het programma laat ook de daarbij behorende patronen zien. |
Trefwoorden | Muziek |
Doelgroep | PO groep 6, PO groep 7, PO groep 8, Primair Onderwijs |
Datum laatste bewerking | 07-09-2013, ORG: Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut |