Evaluatieformulier bij lessen 'Tiende van een tiende'

Het feit dat kinderen voortdurend kommagetallen tegenkomen in het dagelijks leven betekent niet automatisch dat ze het systeem erachter doorzien. Daarom denken we dat het belangrijk is dat kinderen het systeem achter de kommagetallen - steeds opnieuw een tiende nemen - onderzoeken.

In deze lessen onderzoeken de leerlingen hoe je metingen kunt verfijnen via herhaald 'decimeren'. Meetresultaten worden eerst met gewone breuken genoteerd.

Vragen

1. In de lessen onderzoeken leerlingen hoe je metingen kunt verfijnen via steeds weer een tiende nemen. Denkt u dat dit kinderen helpt het systeem achter de kommagetallen te doorzien?
(ja, zeker) (nee, helemaal niet)
Eventuele toelichting:





2. Bent u het er mee eens dat in de lessen eerst de gewone breukennotatie wordt gebruikt?
(ja, mee eens) (nee, helemaal niet)
Eventuele toelichting:





3. Heeft u zelf de lessen rond 'Tiende van een tiende' uitgeprobeerd?
Ja. (ga door met de volgende vraag)
Nog niet, maar ik ga het wel binnenkort doen. (U bent klaar met de vragenlijst)
Nee, en dat ga ik ook niet doen. (U bent klaar met de vragenlijst)
Eventuele toelichting:





4. Lukte het om leerlingen het systeem achter de kommagetallen als het ware te laten 'herontdekken'?
(heel goed)(helemaal niet)
Eventuele toelichting:





5. Waren er bijzondere ontdekkingen van kinderen die volgens u aangemoedigd werden door de aanpak van deze les?
Nee
Ja, namelijk:





6. Heeft u de lessen min of meer gedaan zoals ze door ons beschreven zijn?
(zoals beschreven)(heel anders )
Eventuele toelichting: