Kommagetallen-les
Een korte serie lessen rond kommagetallen.
  |  © freudenthal institute  |  2104 views  |  Home  |  


Abstract

Kinderen hebben vaak moeite met kommagetallen. Ze denken bijvoorbeeld dat na 8,9 het getal 8,10 komt, wat in de hand wordt gewerkt door de manier waarop we de getallen meestal uitspreken. Het feit dat kinderen voortdurend kommagetallen tegenkomen in het dagelijks leven betekent niet automatisch dat ze het systeem er achter doorzien.

  • De leerlingen onderzoeken wat je kunt doen als de maateenheid waar je mee meten wilt te grof is. In dat proces vinden ze, als het ware, het idee van verfijnen opnieuw uit.
  • De leerlingen gebruiken in het begin de gewone breuken-notatie, dus bijvoorbeeld 4/10 of 55/100 (maar dan onder elkaar geschreven); van daaruit wordt de stap gemaakt naar de kommagetalnotatie.




  |  Freudenthal Institute: Home - Utrecht University  |  Freudenthal Collection: Home - Showcase - Archive  |  Subset: Freudenthal Institute  |