 | Gebakjes Hoeveel gasten zijn er op dit feest?
| © freudenthal instituut | 3415 views | Home | |
Gebakjes
Een les (groep 3/4), ontwikkeld door het project Speciaal Rekenen.
Zie verder Achtergrondinformatie (pdf, inclusief werkblad)
|
Centrale vraag
Hoeveel gasten zijn er op dit feest?
Leerstofaspecten
|
Meer/minder bepaling
Tellen
Structureren
De helft/halveren
|
Bedoeling
|
In deze activiteit gaat het erom dat de kinderen
strategieën ontdekken in verband met meer/minder
bepaling.
Mogelijke strategieën zijn: wegstrepen, schuiven, tellen
|
Benodigdheden
|
Per tweetal:
kopieerblad Gebakjes
potloden of stiften
eventueel: een rekenrek
eventueel: fiches (heel veel nodig)
|
Organisatie
|
De leerlingen werken in tweetallen. Daarna wordt het
werk klassikaal besproken. Welke verschillende
strategieën zijn er in de klas gebruikt?
|
Introductie van de context
|
De nieuwe sporthal is af en vandaag is de officiële opening. De gasten worden
ontvangen in de hal en krijgen een kopje koffie met een gebakje.
"Kan ik al met mijn toespraak beginnen?" vraagt de burgemeester.
"Ik denk dat u beter nog even kunt wachten," zegt de directeur van de sportschool
terwijl hij naar de gebakjes kijkt... Laat de foto aan de kinderen zien. Vraag
waarom de directeur zegt dat de burgemeester nog beter even kan wachten?
|
|
InformatieSamenvatting | Aan de hand van het aantal gebakjes op twee schalen
gaan de leerlingen uitzoeken hoeveel van de gasten er al
zijn: de helft, of meer dan de helft of minder dan de helft. |
Trefwoorden | Schatten, Getallen |
Doelgroep | PO groep 2, PO groep 3, PO groep 4, Primair Onderwijs, speciaal onderwijs |
Datum laatste bewerking | 05-11-2012, ORG: Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut |